منطق / کلیات /

تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

سلام؛ طرفین نقیض باید وجودی و عدمی باشد، در حالی‌که در مانند «انسان و لا انسان» هر دو طرف وجودی است؛ زیرا «لا انسان» شامل تمام موجودات غیر از انسان می‌شود. مثلاً درخت و ماشین، لا انسان می‌باشند.


«تناقض» یکی از اقسام «تقابل» است و «تقابل» یکی از اقسام «الفاظ متباینه» است. بدین معنا که در نظر علمای منطق، الفاظ به لحاظ معنا و مفهوم اقسامی دارد که یکی از اقسام آن تناقض است؛ بنابراین تناقض میان مصادیق نیست، بلکه بین دو مفهوم[1] است؛ یعنی بین مفهوم لفظ «انسان» که مفهومی وجودی بوده و مفهوم لفظ «لا انسان» که مفهومی عدمی می‌باشد، رابطه تناقض برقرار است، نه آنکه بین مصادیق این دو لفظ رابطه تناقض باشد. بر این اساس، این‌که سنگ، چوب، گاو، اسب و ... که اموری وجودی هستند، مصداق مفهوم عدمی «لا انسان» قرار گیرند، مشکلی در صحت تناقض «لا انسان» با «انسان»‌ به وجود نمی‌آورد.به عبارتی در این پرسش بین مفهوم و مصداق، خلط و اشتباه صورت گرفته است.[2] .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image