حقیقت صراط -صراط مستقیم /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

صراط مستقیم یعنی چه ؟ یعنی ولایت علی ؟


صراط مستقیم راهی است که به سوی توحید خداوند عالم منتهی می شود و جای تردید نیست که این راه همان راهی است که توسط انبیای الهی و اوصیای آنان برای بشر ترسیم شده است تفسیر صراط مستقیم به ولایت امیرمؤمنان علی علیه السلام وائمه معصومین نیز صحیح است وباینگر همان واقعیت است چون صراط مستقیم الهی پس از پیامبر اکرم در ولایت امیر مؤمنان علیه السلام است وکسانی که از ولایت ان حضرت منحرف می باشند در صراط مستقیم نیستند واز آن منحرف شده اند چون یک راه به سوی خداوند بیشتر وجود ندارد به همین جهت در برخی روایات صراط مستقیم به ولایت علی علیه السلام معنی شده . مطالب ذیل در تفسیر نمونه در معنای صراط مستقیم آمده است وارتباط آن با ولایت امیرمومنان علیه السلام نیز توضیح داده شده است . صراط مستقیم چیست ؟ آنگونه که از بررسی آیات قرآن مجید بر می آید صراط مستقیم همان آئین خدا پرستی و دین حق و پایبند بودن به دستورات خدا است ، چنانکه در سوره انعام آیه 161 می خوانیم : قل اننی هدانی ربی الی صراط مستقیم دینا قیما ملة ابراهیم حنیفا و ما کان من المشرکین : بگو خداوند مرا به صراط مستقیم هدایت کرده : به دین استوار ، آئین ابراهیم که هرگز به خدا شرک نورزید . در اینجا دین ثابت و پا بر جا و آئین توحیدی ابراهیم و نفی هر گونه شرک به عنوان صراط مستقیم معرفی شده که این جنبه عقیدتی را مشخص می کند . اما در سوره یس آیه 61 و 62 چنین می خوانیم : ا لم اعهد الیکم یا بنی آدم الا تعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین و ان اعبدونی هذا صراط مستقیم : ای فرزندان آدم مگر با شما پیمان نبستم که شیطان را پرستش نکنید ( بدستورات او عمل ننمائید ) و مرا پرستش کنید این همان صراط مستقیم است . در اینجا به جنبه های عملی آئین حق اشاره شده که نفی هر گونه کار شیطانی و عمل انحرافی است . و به گفته قرآن در سوره آل عمران آیه 101 راه رسیدن به صراط مستقیم پیوند و ارتباط با خدا است ( و من یعتصم بالله فقد هدی الی صراط مستقیم ) . ذکر این نکته نیز لازم به نظر می رسد که راه مستقیم همیشه یکراه بیشتر نیست ، زیرا میان دو نقطه تنها یک خط مستقیم وجود دارد که نزدیکترین راه را تشکیل می دهد . بنابر این اگر قرآن می گوید صراط مستقیم ، همان دین و آئین الهی در جنبه های عقیدتی و عملی است به این دلیل است که نزدیکترین راه ارتباط با خدا همانست . و نیز به همین دلیل است که دین واقعی یک دین بیشتر نیست ان الدین عند الله الاسلام : دین در نزد خدا اسلام است ( آل عمران آیه 19 ) . به خواست خدا بعدا خواهیم دید که اسلام معنی وسیعی دارد که هر آئین توحیدی را در آن عصر و زمان که رسمیت داشته و با آئین جدید نسخ نشده است شامل می شود . و از اینجا روشن می شود تفسیرهای مختلفی که مفسران در این زمینه نقل کرده اند همه در واقع به یک چیز باز می گردد : بعضی آن را به معنی اسلام . بعضی به معنی قرآن . بعضی به پیامبر و امامان راستین . و بعضی آنرا به آئین الله که جز آن را قبول نمی کند ، تفسیر نموده اند . تمام این معانی بازگشت به همان دین و آئین الهی در جنبه های اعتقادی و عملی می کند . همچنین روایاتی که در منابع اسلامی در این زمینه وارد شده و هر کدام به زاویه ای از این مساله اشاره کرده همه به یک اصل باز می گردد ، از جمله : از پیامبر (صلی الله علیهوآلهوسلّم) چنین نقل شده : الصراط المستقیم صراط الانبیاء و هم الذین انعم الله علیهم : صراط مستقیم راه پیامبران است و همانها هستند که مشمول نعمتهای الهی شده اند . از امام صادق (علیه السلام) می خوانیم که در تفسیر آیه اهدنا الصراط المستقیم فرمود : الطریق و معرفة الامام : منظور راه و شناخت امام است . و نیز در حدیث دیگری از همان امام نقل شده : و الله نحن الصراط المستقیم : به خدا سوگند مائیم صراط مستقیم . در حدیث دیگری باز از همان امام می خوانیم که فرمود : صراط مستقیم ، امیر مؤمنان علی (علیه السلام) است . مسلم است که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلّم) و علی (علیه السلام) و ائمه اهلبیت (علیهم السلام) همه به همان آئین توحیدی خدا دعوت می کردند ، دعوتی که جنبه های اعتقادی و عملی را در بر می گرفت . جالب اینکه راغب در کتاب مفردات در معنی صراط می گوید : صراط راه مستقیم است ، بنابر این مستقیم بودن در مفهوم صراط افتاده ، و ذکر آن به صورت توصیف ، برای تاکید هر چه بیشتر روی این مساله است .به سایت قرآنی ما هم سر بزنید .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image