درهای بهشت و جهنم /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

پاسخ:ابواب بهشت و دوزخ:درآیات قرآن کریم اشاراتی به ابواب بهشت و جهنم دارد و مانند:«والملائکه یدخلون علیهم من کل باب» «جنات عدن مفتحه لهم الابواب» «ادخلو ابواب جهنم خالدین فیها» «لها سبعه ابواب لکل باب منهم جز مقسوم»مرحوم ملا صدرا در کتاب نفیس حکمت متعالی ج ۹ در فصل ۲۶ ص ۳۳۰ بحثی راجع به ابواب بهشت و جهنم دارد درآنجا می فرماید:(که ما با ترجمه روان وخلاصه بحث را مطر ح می کنیم) ۱-در این که ابواب بهشت و جهنم یعنی چه؟ و چیست؟


پاسخ:ابواب بهشت و دوزخ:درآیات قرآن کریم اشاراتی به ابواب بهشت و جهنم دارد و مانند:«والملائکه یدخلون علیهم من کل باب» «جنات عدن مفتحه لهم الابواب» «ادخلو ابواب جهنم خالدین فیها» «لها سبعه ابواب لکل باب منهم جز مقسوم»مرحوم ملا صدرا در کتاب نفیس حکمت متعالی ج 9 در فصل 26 ص 330 بحثی راجع به ابواب بهشت و جهنم دارد درآنجا می فرماید:(که ما با ترجمه روان وخلاصه بحث را مطر ح می کنیم) 1-در این که ابواب بهشت و جهنم یعنی چه؟ و چیست؟ نظرات مختلفی وجوددارد و چند قول را بیان می کند و قول اول را ترجیح می دهد.قول اول: این ابواب مربوط به خود انسان و ا درا کات هفت گانه اوست که شامل: حواس پنج گانه و دو حس باطنی، یعنی خیال و وهم،که یکی از آنها مدرک صورت و دیگری مدرک معانی جزتبه است.این ابواب اگر در اطاعت و بندگی خدا به کار گرفته شود ابواب دخول به بهشتند و اگر در انقباد نفس و اطاعت شیطان باشد ابواب دخول به جهنمند.بهشت اختصاصا باب هشتمی نیز دارد و آن باب قلب است.قول دوم: آن هفت باب، اعضا هفت گانه ای از بدن هستند که تکلیف به واسطه آنها به شخص می دهندقول سوم: هفت باب جهنم: اخلاق سیئه مانند حسد و بخل و تکبر وغیر آن. در مقابل هفت باب بهشت: اخلاق حسنه مانند حلم وکرم وشجاعت و غیر آن.و بعید نیست که صفات واخلاق سیئه و یا حسنه 7 رکن اصلی داشته باشد و هر کدام از این ارکان شعبه هایی داشته باشد (که البته برای اخلاق حسنه 8 رکن اصلی وجود دارد.(از میان این اقوال قول اول صحیحتر است:هر کدام از ادراکات هفت گانه انسان در طریق خیر باشد, درهایی برای ادراک حقایق و معارف وانجام و حسنات برای او باز می شود که به واسطه آنها می تواند به ملکوت صعود کرده و داخل بهشت شودو بالعکس ممکن است هر کدام از ادراکات انسان دری از درهای شهوت دنیا باشد و انسان را به آتش در آخرت بکشاندبه طور خلاصه: برای هر کدام از ادراکات و مشاعر باطن و ظاهری است،ابواب ظاهر ادراکات به دوزخ و ابواب باطن ادراکات به بهشت و یا به جایی که استحقاق آن را داشته باشد باز می شودزمانی که دری از درهای دوزخ بسته می شود دری از درهای بهشت باز می شود یعنی بسته شدن یکی از ابواب بهشت و یاجهنم باز شدن باب دیگری است.باب قلب باب هشتم:این باب برای اهل حجاب و کفر همیشه بسته است, و اختصاص به اهل بهشت دارد, از طریق قلب, ایمان و معرفت راه پیدا می کند و هیچگاه این طریق برای دوزخیان باز نمی شود.به تصریح آیات توجه کنید«:ختم الله علی قلوبهم» «فطبع علی قلوبهم فهم لا یفقهون» یعنی: بر قلوب اهل آتش مهر زده شده است.اما شاخه ای از آتش بر دلها مسلط می شود نه اینکه داخل شود چون این درب بر روی آتش بسته است, همچنانکه درب بهشت بر روی کفار بسته است.و آنچه که خداوند در قرآن راجع به ابواب هفتگانه فرموده, از ان ابواب انس و جن داخل می شوند مگر باب هشتم که اهل کفر از آن داخل نمی شوند.و باطن این درب ایمان و بندگی خداست.و همچنانکه در حدیث شریف دارد:«حفت الجنه بالمکاره» یعنی بهشت توام و لابلای سختی هاست .درآ یه شریفه« نارالله الموقده تطلع علی الافئده »همزه 6 و7 ( آتش افروخته که بر دلها مسلط شودـ نه اینکه وارد شودـ(.منازل جهنم و درکات آن چنان است که منازل بهشت و درجات آن است. شدت عذاب جهنم و منزلت آن عذابها, شعبه های کفر و فسق استچنانکه درجات بهشت, میزان بهره وری از نعمت ها و منازل آن شعبه های ایمان و اطاعت است.هر کس عمل خیری را انجام دهد همان عمل را در آخرت می بیند و هر عمل شری را انجام دهد (از لطف خداوند) گاهی آن را می بیند و گاه از او بخشیده می شود. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image