تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای سورههای قرآن تقسیمات مختلفی ذکر گردیده است. از جمله اینکه سورههای قرآن را به دو دسته مکی و مدنی تقسیم کردهاند زیرا قرآن در مدت 23 سال نازل گردیده و نزول قرآن از مکه آغاز گردیده و در مدینه به پایان رسیده است.
تفاوت سورههای مکی و مدنی را در دو جهت میتوان بررسی کرد:
1. از جهت مکان و زمان نزول.
2. از نظر معنی و محتوی.
از جهت مکان و زمان نزول سه نظریه وجود دارد:
1. آیات و سورههائی که قبل از هجرت نازل شده مکی و آیاتی که پس از هجرت نازل شده مدنی خوانده میشود.
2. آیات و سورههائی که اول آنها با "یا ایها الناس" شروع مکی و آیاتی کهبا "یا ایها الذین آمنو" نازل شده مدنی میباشند.
3. مکی و مدنی بودن سورههای قرآن مربوط به شهر مکه و شهر مدینه است. یعنی آنچه که در مکه نازل شده مکی و آیاتی که در مدینه نازل شدهاند مدنی نام دارند.
از میان این سه نظریه، کاملترین و بهترین نظر، همان نظر اول است و دو نظر دیگر قابل قبول نیست. زیرا سوره حج با (ایها الذین آمنو) شروع شده ولی بخلاف نظریه دوم مکّی است و مدنی نیست و نظریه سوم نیز قابل قبول نیست. چون ما آیاتی داریم که در بین مکه و مدینه نازل شدهاند.
و امّا تفاوت اینسورهها از نظر محتوی و معنی بدین قرار است که هر دسته از این سورهها دارای ویژگیها و اصول کلی متفاوت با سه دسته دیگر است.
الف: اصول کلی ویژگیهای سورههای مکی عبارتند از:
1. دعوت به توحید و ایمان به خدای یگانه.
2. دعوت به نبوت و پیروی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم و انبیاء الهی و کتابهای آنان.
3. ایمان به معاد و روز رستاخیز و بیان اوصاف بهشت و دوزخ.
4. اعتقاد به فرشتگان الهی.
5. این سورهها بطور عموم کوتاه هستند.
ب: و امّا اصول کلی در ویژگیهای سورههای مدنی عبارتند از:
چون بعد از گسترش اسلام و جامعه اسلامی نازل شدهاند بیشتر مطالب آنها در مورد تشکیلات اجتماعی و قوانین حقوقی و احکام شرعی و نیز امور داخلی و خارجی میباشد.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. طالقانی، دکتر سید عبدالوهاب، علوم قرآن و فهرست منابع.
2. خراسانی، حاج شیخ حسین، اسلام در پرتو تشیع.
3. میرمحمدی زرندی، سید ابوالفضل، تاریخ و علوم قرآن. .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.