صفات خداوند /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

کسب و اکتساب مخصوص موجودی است که می تواند از نقص به کمال حرکت کند و چنین موجودی یقینا مادی خواهد بود. چرا که حرکت یعنی خروج شی از قوه برای رسیدن به فعلیت. یا به عبارت دیگر حرکت یعنی شکوفا شدن استعدادهای درونی یک موجود؛ و از نظر فلسفی بازگشت استعداد و قوه به ماده اولی است؛ و خدا منزه از مادیت است، لذا حرکت و اکتساب برای خدا معنی ندارد. خداوند متعال واجب الوجود است و لازمه ای اکتساب احتیاج است و احتیاج با وحوب وجود سازگار نیست. اسماء خداوند متعال بر دو قسمند ، اسماء ذایته و اسماء افعال. اسماء ذات خدا مثل عالم، حی، قادر و ...


کسب و اکتساب مخصوص موجودی است که می تواند از نقص به کمال حرکت کند و چنین موجودی یقینا مادی خواهد بود. چرا که حرکت یعنی خروج شی از قوه برای رسیدن به فعلیت. یا به عبارت دیگر حرکت یعنی شکوفا شدن استعدادهای درونی یک موجود؛ و از نظر فلسفی بازگشت استعداد و قوه به ماده اولی است؛ و خدا منزه از مادیت است، لذا حرکت و اکتساب برای خدا معنی ندارد. خداوند متعال واجب الوجود است و لازمه ای اکتساب احتیاج است و احتیاج با وحوب وجود سازگار نیست. اسماء خداوند متعال بر دو قسمند ، اسماء ذایته و اسماء افعال. اسماء ذات خدا مثل عالم، حی، قادر و ... عین ذات خدا هستند؛‌و مثل عالمیت و قادر و زنده بودن مخلوقات عارض بر ذات نیستند. اسماء افعال خدا در واقع همان افعال خداهستند و افعال خدا همین موجودات عالمند . این اسماء (موجودات عالم) عین ذات خدا نیستند بلکه ظهور اسماء او هستند و برگشت آنها نیز در نهایت به اسماء ذاتیه است .لذا اسماء افعال نیز از ذات خدا نشأت می گیرند و اکتسابی نیستند. اما مظهریت انسان برای اسماء الهی اکتسابی است. یعنی برای اینکه کسی مظهر اسمی از اسماء خدا شود باید در مسیر آن اسم قدم بردارد تا حقیقت آن اسم در وجود او محقق شود مثلا برای اینکه کسی مظهر اسم علیم شود باید به کسب علم بپردازد و برای این که مظهر اسم ستارالعیوب شود باید، عیوب دیگران را بپوشاند و برای این که مظهر اسم بصیر شود باید از دیدن هر چیز باطلی اجتناب کند تاچشم او حق بین شود وحاقّ اشیا رامشاهده کند . و البته اگر بنده در مسیر خدا قدم بردارد و قستمی از راه را طی کند در بقیه ی راه او را می برند. «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا وان الله لمع المحسنین » (عنکبوت 69 ) هم چنین استعداد افراد در مظهریت برای اسماء الهی در افراد متفاوت است و این امر ذاتی افراد است و مربوط به خلقت آنهاست لکن کسی که فاقد این استعداد باشد وجود ندارد. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image