تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
اولین نکته در مورد سوال شما اینست که این مسائلی که به عنوان فلسفه احکام لحاظ می شود به این صورت نیست که تنها فلسفه آن باشد و فقط و فقط بخاطر آن جعل شده باشند بلکه ما گمان می بریم که به این خاطر است و نمی توانیم بگوییم منحصر در آن است، اما دومین نکته هم این است که اسلام تا جایی که امکان داشته باشد احکام تکمیلی را بیان می کند اما در جاهایی که ضرورت وجود دارد و چاره ای از کاری نیست به قدر ضرورت اکتفا می نماید در مساله تخلی هم همینگونه است از انجام آن راه گریزی نیست در خروج و ورود به آن دو حالت متصور است که در هر کدام اثر فرق می کند یعنی اگر شخص تکیه بر پای راست کند به طرف بیرون و اگر تکیه بر پای چپ کند به طرف داخل دستشویی می افتد اما در هنگام تخلی در هر صورت ممکن و فرضی که در نظر بگیریم شخص در همان محدوده است و نمی توان برای بیرون افتادن او حکمی جعل نمود، اما برای آن عمل هم احکامی را ذکر کرده است مانند: مستحبّ است در موقع تخلی جایی بنشیند که کسی او را نبیند، و هم چنین مستحبّ است در حال تخلّی سر را به پوشاند و سنگینی بدن را بر پای چپ بیندازد. نشستن روبروی خورشید و ماه در موقع تخلی، مکروه است ولی اگر عورت خود را به وسیلهای به پوشاند مکروه نیست. و نیز در موقع تخلّی، نشستن روبروی باد و در جادّه و خیابان و کوچه و درب خانه و زیر درختی که میوه میدهد و چیز خوردن و توقّف زیاد و تطهیر کردن با دست راست، مکروه میباشد. و هم چنین است حرف زدن در حال تخلّی؛ ولی اگر ناچار باشد، یا ذکر خدا بگوید، اشکال ندارد[1] ... برای آگاهی بیشتر به رساله های عملیه مراجع تقلید رجوع نمایید.
[1] توضیح المسائل محشی امام خمینی- ج1- ص 56 (احکام تخلی)
.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.