تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
این موضوع در کلیت آن مورد پذیرش نیست که اگر فردی به دلیل تقوا و انسانیت از اموری؛ مانند آدمکشی، دزدی، ظلم و ... متنفر باشد، خداوند او را در همین حفرهها خواهد افکند و با همین گناهان مورد آزمایش قرار خواهد داد؛ زیرا انسانهایی که در درجات بالای تقوا هستند از تمام گناهان متنفرند و در صورت پذیرش این قانون کلی باید با تمام گناهان مورد آزمایش قرار گیرند![1]اما این امکان وجود دارد که فردی که در محافل به دروغ تظاهر به تنفر از گناهی را میکند، خدا او را به صحنه آزمایش در مورد همان گناه ببرد و یا اینکه فردی به سرزنش بیش از اندازه افرادی بپردازد که کارهای ناشایستی انجام دادهاند و بدین وسیله آبروی آنان را ببرد، شاید خداوند موقعیتی را برای فرد سرزنشکننده به وجود آورد که خودش نیز مرتکب همان کردار ناشایست شود.[2]از رسول خدا(ص) نقل شده است: «... وَ مَنْ عَیَّرَ مُؤْمِناً بِشَیْءٍ لَمْ یَمُتْ حَتَّى یَرْکَبَه»؛[3] و هر کس مؤمنى را به کارى سرزنش و ملامت کند، از دنیا نرود تا مرتکب آن شود.البته، در تعبیر دیگر به جای «بِشَیْءٍ» واژه «بِذَنبٍ» آمده است: «مَن عَیَّرَ مُؤمِناً بِذَنبٍ لَم یَمُت حَتّى یَرکَبَهُ».[4] که در اینجا ذنب الزاما به معنای گناه شرعی نیست. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.