ازدواج با دختر باکره / احکام / ازدواج / شرائط ازدواج / اذن ولی در عقد ازدواج /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

باسلام خدمت شما لطفا با توجه به احادیث زیر جواب سوال بنده را بدهید: 1-ابو عبد الله (ع) فرمودند : باکره می تواند بدون اجازه پدرش ازدواج کند. 2-امام صادق (ع) فرمودند : اگر دختر راضی شود بدون رضایت پدرش ازدواج موقت نماید اشکالی ندارد. 3-امام صادق (ع) فرمودند :ازدواج موقت با دختر اشکالی ندارد . تا زمانی که دختر از باکره بودن خارج نشود . به خاطر آنکه ممکن است ( باکره نبودن دختر ) برای خانواده دختر یک عیب حساب شود. بنده دانشجو هستم و سوال من از شما این است که: آیا من میتوانم با یکی از دختران دانشگاه (بدون اطلاع پدر دختر) ازدواج موقت بکنم؟لبته به شرط این که این دختر خانوم از باکره بودن خارج نشود.


باسلام به شما دوست گرامی اولا در هر روایتی دو مطلب باید رعایت شود یکی جنبه دلالی که آیا آن حدیث به مطلب مورد نظر ما لالت می کند یا نه و دیگری جنبه صدوری آن است یعنی اینکه آیا آن حدیث واقعا از امام معصوم صادر شده است یا خیر، که این امر باید توسط مجتهدین در این امر بررسی شود و به صرف دیدن یک حدیث نمی توان به آن عمل کرد با این حال اگر هم این روایات که فرمودید هر دو جنبه را داشت و صحیح بود باید بدانیم که ما احادیث دیگری در این باب داریم که با این ها مخالفند: عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِی مَرْیَمَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الْجَارِیَةُ الْبِکْرُ الَّتِی لَهَا أَبٌ لَا تَتَزَوَّجُ إِلَّا بِإِذْنِ أَبِیهَا وَ قَالَ إِذَا کَانَتْ مَالِکَةً لِأَمْرِهَا تَزَوَّجَتْ مَتَی شَاءَت‏[1]امام صادق(ع) فرمودند کنیز باکره ای که پدر دارد بدون اذن پدرش ازدواج نمی کن...الی آخر. در ثانی مطلقات در روایات گاهی با روایا ت دیگر تخصیص می خورند و باید توجه کنیم که ما در این گونه امور تابع رای مراجع تقلیدیم که در این امور متخصص هستند در پایان نظر دو تن از مراجع عظیم شأن را بیان می کنیم:امام خمینی بنا بر احتیاط واجب اذن پدر و جد را شرط می داند[2]   ، و لا علی البالغة الرشیدة إذا کانت ثیبة، و أما إذا کانت بکرا ففیه أقوال: استقلالها و عدم الولایة لهما علیها لا مستقلا و لا منضما، و استقلالهما و عدم سلطنة و ولایة لها کذلک، و التشریک بمعنی اعتبار إذن الولی و إذنها معا، و التفصیل بین الدوام و الانقطاع إما باستقلالها فی الأول دون الثانی أو العکس و الأحوط الاستئذان منهما، نعم لا إشکال فی سقوط اعتبار إذنهما إن منعاها من التزویج بمن هو کفو لها شرعا و عرفا مع میلها، و کذا إذا کانا غائبین بحیث لا یمکن الاستئذان منهما مع حاجتها إلی التزویج                         .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image