معصومین علیهم السلام گواهان روز قیامت /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چه کسانی درقیامت بر اعمال ما گواهی می دهند؟


«وجاهدوا فی الله حقّ جهاده هو اجتَباکُم وما جعل علیکم فی الدّین مِن حرج ملّة أبیکُم إبراهیم هُو سَمّیکُم المُسلِمین مِن قبل و فی هذا لیکون الرّسول شهیداً علیکم و تکونوا شهداء علی النّاس فأقیموا الصّلواة واتوا الزّکوة واعتصموا بالله وهو مولیکم فَنِعمَ المولی و نعم النّصیر؛ حج/78 برای خدا حق جهاد او را به جای آورید. او شما را به دین خود سرافراز کرده و در مقام تکلیف بر شما مشقّت و رنج ننهاده است. آیین اسلام مانند آیین پدر شما ابراهیم خلیل علیه السلام است، که خدا از پیش، شما امّت را در صحف او و دراین قرآن مسلمان نامیده، تا رسول برای شما و شما برای سایر خلق گواه باشید. پس نماز به پا دارید و به مستحقان زکات بدهید و به خدا متوسّل شوید که او پادشاه، مولا، نگهبان، حافظ و ناصر شماست و نیکو ناصر و مولایی است». در ذیل این آیه روایات فراوانی درباره گواه بودن پیامبر و ائمه علیهم السلام وجود دارد مانند:1ـ امام باقر علیه السلام می فرماید: رسول خدا صلی الله علیه و آله گواه بر ماست در آنچه از جانب خدا به ما رسانده و ما گواهان مردم در روز قیامتیم، پس کسی که روز قیامت را تصدیق کند او را تصدیق خواهیم کرد و کسی که آن را تکذیب کند تکذیبش خواهیم کرد: «فرسول الله صلی الله علیه و آله الشّهید علینا بما بلغنا عن الله تبارک و تعالی و نحن الشّهداء علی النّاس یوم القیامة. فمن صدّق یوم القیامة صدّقناه و من کذّب کذّبناه» (نور الثقلین 3/521.) 2ـ امیر المؤمنین علیه السلام در زمان خلافت عثمان در میان گروهی از مهاجران و انصار درباره آیه مزبور فرموده: سلمان پرسید: یا رسول الله صلی الله علیه و آله چه کسانی شما بر آنان شهید و آنان بر سایر مردم گواهند؟ پیامبر فرمود: مراد از این کسان 13 نفر می باشند نه سایر مردم. سلمان گفت: یا رسول الله بیان کن این گواهان چه کسانی هستند فرمود: من و برادرم (علی بن ابی طالب) و یازده نفر از فرزندانم: «بَیّنْهُم یا رسول الله قال: أنا و أخی و أحد عشر من ولدی» (همان/526.) بنابراین، همة امّت اسلام نمی توانندگواه بر اعمال یکدیگر باشند، بلکه مراد یا خصوص پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام است، یا کاملان از امّت؛ زیرا آنان هم می توانند در روز قیامت گواه کردار باشند و به این معناست آیة «وکذلک جعلنکم أُمّةً وسطاً لتکونوا شهداءَ علی النّاس و یکون الرّسول علیکم شهیداً» بقره/143 گرچه برای شهید بودن آنان علیهم السلام معنای دیگری ارائه شده است؛ چنان که امت اسلامی نیز صلاحیت شاهد بودن نسبت به امت های دیگر را دارد. (آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 4 (معاد در قرآن)).به نقل از سایت تبیان .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image