حدیث ثقیلن پیامبر (ص) امامت را اثبات می کند /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

حدیث ثقیلن پیامبر (ص) امامت را اثبات می کند مدیر بنیاد فرهنگی امامت گفت: ظاهر حدیث ثقلین اثبات امامت و ولایت است و باطن آن یعنی پیامبر (ص) به ما نشان دادند که اگر قرآن و عترت را از یکدیگر جدا کنید دین اسلام را به دست نیاورده‌اید و مسلمان حقیقی نیستید. با ارائه همین حدیث می‌توان اهمیت امامت را به تمام کسانی که تنها به قرآن قائلند اثبات کرد.


حدیث ثقیلن پیامبر (ص) امامت را اثبات می کند مدیر بنیاد فرهنگی امامت گفت: ظاهر حدیث ثقلین اثبات امامت و ولایت است و باطن آن یعنی پیامبر (ص) به ما نشان دادند که اگر قرآن و عترت را از یکدیگر جدا کنید دین اسلام را به دست نیاورده‌اید و مسلمان حقیقی نیستید. با ارائه همین حدیث می‌توان اهمیت امامت را به تمام کسانی که تنها به قرآن قائلند اثبات کرد. ، حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد فرهنگی امامت، در سومین نشست چهارمین اجلاس بزرگداشت غدیر که شب گذشته با موضوع امامت‌پژوهی برگزار شد گفت: کارهای فراوانی وجود دارد که می‌توان با استفاده از کلمات نورانی اهل ‌بیت (ع)، موضوع امامت را فراروی دانشجویان و طلاب قرار داد. وی با اشاره به اهمیت تعریف امامت در لسان اهل بیت (علیهم السلام) گفت: در «الحجه» کافی مرحوم کلینی، بابی مستقل پیرامون امامت آمده است که در آن در آغاز با حدیثی از امام رضا (ع) بیان می‌شود. اگر کسی می‌خواهد مفهوم امامت از زبان اهل بیت را درک کند که در آن به ویژگی‌های امام اشاره شده و صفات امام معصوم را امام رضا (ع) به یکی از یاران خود بیان می‌کنند. رئیس بنیاد فرهنگی امامت به اهمیت شناخت و تبیین ” اگر بتوانیم اندیشه اهل بیت (علیهم السلام) را همانند دانه‌های تسبیح با دین گره بزنیم، می‌توانیم در جامعه یک نظام دینی داشته باشیم “ دو رویکرد دفاعی و امام‌شناسی اشاره کرد و افزود: تلاش علمایی مانند شیخ مفید، هشام بن حکم و علامه حلی و دیگران، دفاع از امامت در مقابل جریان مخالف بوده است. با توجه به شرایطی که در آن قرار داشتند، ایجاب می‌کرد که بیشتر به دفاع از امامت بپردازند. وی ادامه داد: رویکرد دفاعی، مورد تشویق ائمه (علیهم اسلام) قرار گرفته است. این در حالی است که اکتفا به حداقل، موجب بروز نقایصی در تبیین قضیه امامت می‌شود که عده‌ای این شبهه را مطرح می‌کنند که معارف اهل بیت (ع) فقط در یک سری موضوع خاص خلاصه شده است. حجت‌الاسلام و المسلمین سبحانی با بیان اینکه در امامت‌شناسی تبیینی یک قدم نسبت به امامت‌شناسی دفاعی بالا می‌رویم، افزود: اگر بتوانیم اندیشه اهل بیت (علیهم السلام) را همانند دانه‌های تسبیح با دین گره بزنیم، می‌توانیم در جامعه یک نظام دینی داشته باشیم؛ یعنی امام نظام است نه اینکه از دین امامت را به دست آوریم. وی افزود: اگر دین قرار است برقرار شود، امام می‌خواهد. بدون امام دین معنا ندارد. توحید حقیقی از امام گرفته می‌شود. اگر توحید و نبوتی غیر از امام ” اگر دین قرار است برقرار شود، امام می‌خواهد. بدون امام دین معنا ندارد. توحید حقیقی از امام گرفته می‌شود. اگر توحید و نبوتی غیر از امام معصوم باشد، صحیح نیست. “ معصوم باشد، صحیح نیست. این استاد حوزه با اشاره به حدیث ثقلین گفت: ظاهر حدیث ثقلین اثبات امامت و ولایت است و باطن آن یعنی پیامبر (ص) به ما نشان دادند که اگر قرآن و عترت را از یکدیگر جدا کنید، دین اسلام را به دست نیاورده‌اید، مسلمان حقیقی نیستید و قرآن تنها هدایت‌گر نیست. با ارائه همین حدیث می‌توان اهمیت امامت را به تمام کسانی که تنها به قرآن قائلند اثبات کرد. وی با بیان اینکه فروع دین را باید از امام معصوم (ع) گرفت، افزود: نماز، روزه و حج واقعی زمانی صحیح است که امامت حضرت علی (ع) را به دنبال داشته باشد. حاجی واقعی کسی است که امامت را درک کند. مدیر بنیاد فرهنگی امامت ادامه داد: امامت شیعه حکومت استبداد و دیکتاتوری نیست، بلکه نظریه‌ای بلند، پیشرفته و متعالی است، زیرا نقاط برجسته و پیشرفته بسیاری در نهج البلاغه در مورد امامت‌شناسی سیاسی وجود دارد که باید برای تبیین آن کارهای علمی و پژوهشی بسیاری صرف کرد. وی بررسی امامت‌شناسی تربیتی را مهم ازریابی کرد و افزود: امام قبل از هر چیز، مربی است و برای تربیت نفوس و تکامل انسان آمده است و مثل پدر شفیق انسان است، ولی ما نتوانسته‌ایم این نظریه را در محیط تربیتی خانواده وارد کنیم. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image