تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
این روایت از سوی اهل سنت بیشتر ازشیعیان نقل شده است، مثلا در میان منابع شیعی دربحارالانوار ، و درمنابع اهل سنت درکتابهای: 1- کفایة الطالب فی مناقب علی بن ابیطالب. 2- مناقب خوارزمی. 3- ینابیع المودة به نقل از عمربن خطاب، آمده است. پس درمورد این روایت اختلافی بین شیعه وسنی دیده نشده است. باید دانست که فضائل امیرالمؤمنین بسیار است. احمدبن حنبل درمسند خود از قول پیامبر(ص) می گوید:«قسم به اوکه جانم دردست اوست اگر گروههایی ازامت من درباره تونمی گفتند آنچه نصاری درباره ابن مریم گفتند، امروز راجع به توسخنانی می گفتم که از میان جمعیتی از مسلمانان نمی گذشتی مگرآنکه خاک را برای تبرک از زیر پای تو بردارند .» درجلد اول شرح ابن ابی الحدید هم آمده است:«دوستانش ازجهت ترس، فضائل اوراپنهان داشتند ودشمنان او، ازراه کینه وحسد ، مناقبش را مخفی کردند واز میان دو خفا چندان فضائل اوشایع شد ، که مشرق و مغرب را پرکرد .» اما آنچه درآیه109سوره کهف آمده است ، تعارضی بااین روایت ندارد ومی توان به یکی ازدوطریق زیر؛ بین آیه وروایت جمع کرد: 1- آنچه درآیه آمده است می تواند همانند مثل بکار گرفته شود مثل این که بگویند فلانی آنقدرخوبی کرده که اگردرختان قلم شوند ودریاها جوهر، توان شمارش خوبی هایش نیست. 2- علی(ع)که بنده خداوند است چنان است که فضائلش قابل شمارش نیست ، تاچه برسد به خدای علی(ع). بنابراین روایت یادشده باآیه تعارض ندارد بلکه می توان گفت مؤید ومؤکد آن است ، باید توجه داشت که مراد از«کلمات» درآیه حقایقی است که خداوند آفریده است. منابع بیشتر برای مطالعه: 1- الامام علی: رحمانی همدانی 2- فضائل حضرت علی(ع) : شیخ عباس قمی 3- معانی الاخبار: شیخ صدوق .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.