حدیث /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

با سلام؛ در دعای کمیل می‌خوانیم:«فهبنی صبرت علی عذابک، فکیف أصبر علی فراقک»؛ از طرفی در قرآن می‌خوانیم:«هو معکم أین ما کنتم».سؤال این است که خداوند همیشه با ما است و ما همواره می‌توانیم زنده و حاضر با او سخن بگوییم و عبادتش کنیم و او نیز ما را می‌بیند: «ألم یعلم بأن الله یری». حال این فراق چیست که امام علی(ع)، همه‌ی ائمه(ع)، عرفا و عاشقان ذات حق از آن سخن می‌گویند؟


در قسمتی از دعای کمیل آمده است: «خدایا بر فرض که بر عذابت صبر کنم، اما فراق و دوریت را چگونه تحمل کنم». مشابه این محتوا در دعاهای دیگر و نیز در سخن اولیای الهی مشاهده می‌شود. مراد از فراق و دوری در این سخنان، دور ماندن از رحمت خاص و عنایت ویژه خداوند است؛ بنابراین با آیاتی منافات ندارد که خدا را همراه همیشگی انسان‌ها اعلام کرده و بیان‌کننده معیت وجودی و قرب علمی و شهودی خداوند نسبت به بندگان است. چنان‌که خداوند در قیامت به انسان‌های مجرم می‌گوید: «در دوزخ فرو روید و با من سخن نگویید!»[1] این آیه نشانگر نوعی جدایی بین خالق و مخلوق است، به گونه‌ای که آنان حتی حق مطرح‌کردن هیچ درخواستی از خدا را هم ندارند. پس منظور از قرب و نزدیکی خدا به بندگان، قرب مکانى نیست؛ زیرا این‌گونه نزدیک‌بودن‌ها از ویژگی‌های اجسام است؛ و خداوند منزه از مکان و جسمانیت است، بلکه مراد قرب وجودی، علمی و شهودی است.خلاصه این‌که قرب دارای معانی مختلف است؛ مانند قرب مکانی، قرب زمانی، قرب وجودی، قرب ماهوی، قرب علمی و شهودی و به معناى مورد توجه و علاقه فرد خاص بودن و ارزش و منزلت داشتن نزد وی است؛[2] چنان‌که دوری و فراق که نقطه‌ی مقابل قرب است نیز دارای معانی و مراتب متعدد است.[3] بنابراین در هر موردی با توجه به شواهد و قرائن پیرامونی، معنای نزدیکی و دوری مشخص می‌شود. .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image