سن ازدواج در اسلام-ازدواج با دختربچه -ازدواج با کودک  /

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

چگونه می توان ازدواج یک دختر در سن کودکی را با یک مرد بالغ، منطقی و انسانی دانست؟


جواب اجمالی:اگر منظور از کودک ، فردی باشد که نیاز های جنسی در او شکل نگرفته است و هدف از ازدواج هم صرفا برآوردن نیازهای جنسی باشد ، ازدواج کودک امری کاملا غیرعقلانی، غیر منطقی و غیر انسانی و از همه مهمتر غیر اسلامی است. اما اگر اهداف متعددی از ازدواج مد نظر باشد بستگی به اهداف مورد نظر می توان با رعایت موازین و مقررات ، ازدواج با کودک را امری منطقی دانست. مثلا یکی از اهداف ازدواج ایجاد محرمیت است،(به فرض با دختر بچه ازدواج موقت بسته می شود تا با مادر او محرم شود، یا در مورد محرمیت با فرزند خوانده اگر پدر بزرگ با دختر بچه ازدواج موقت کند ، دختر بچه با پدر خوانده محرم می شود و...) یا یکی از اهداف ازدواج می تواند سرپرستی اقتصادی یا پشتیبانی اقتصادی از یک دختر بچه یا خانواده دختر بچه باشد،(مثل پیرمردی که با ازدواج با یک دختر بچه او را در صف وارثین خود قرار می دهد)، یا هدف از ازدواج برخی مصالح اجتماعی و الهی باشد (مانند ازدواج با عایشه که باعث مسلمان شدن وپشتیبانی چندین قبیله از دین اسلام شد).اما در مورد ازدواج با کودک به عنوان همسر و شریک جنسی نکاتی را بایستی در مورد سن ازدواج گوشزد کنیم تا از خلط مباحث جلوگیری شود.جواب تفصیلی:توجه به نکته ای در مورد مفهوم کودک و ازدواج با کودک ضرورت دارد. به یک مثال عینی و واقعی توجه کنید.اگر در کشوری مثل آمریکا یا فرانسه، دختر 17 ساله ای با پسر 20 ساله ای ازدواج کند از نظر حقوقی چه اتفاقی می افتد؟از نظر حقوق قضایی، ازدواج باطل اعلام می گردد، آقای داماد به جرم کودک آزاری زندان و مجازات و جریمه می شود، پدر و مادر عروس خانم به دلیل عدم لیاقت و صلاحیت سرپرستی کودک (عروس هفده ساله)، سلب حضانت می شوند و حضانت این عروس خانم (یا به عبارتی کودک!!) به اشخاص دیگری محول می گردد!!چرا ؟ چون دختر زیر 18 سال کودک محسوب می شود و ازدواج با کودک ممنوع است.حال قضیه فوق را بگذارید در کنار آمار دهشت آوری که خود غرب از زمان شروع روابط جنسی دخترها ارائه می دهند. بر اساس آمار رسمی و غیر رسمی ، ایجاد ارتباطات جنسی در بیش از 85 درصد دختران از قبل از سن 13 سالگی است. بسیاری از دختران تا سن 16 سالگی دیگر بکارتی ندارند. آموزش نحوه رابطه جنسی کم خطر (به گونه ای که مثلا حامله نشوند و ...) از کلاس چهارم و پنجم شروع می شود!!!یعنی چه ؟ یعنی دختر بچه حق دارد روابط نامشروع جنسی داشته باشد ولی دختر 17 ساله حق رابطه مشروع و نظام مند (ازدواج) جنسی را ندارد.!!!حال نظر اسلام را در باره سن ازدواج بدانیم.زمان اجتناب ناپذیری ازدواجازدواج فرایندی است که بر اساس آن نیازهای مختلف غریزی، عاطفی، جنسی، زیستی، رفتاری، هیجانی، انگیزشی و... انسان پشتیبانی می شود و زمینه ساز تکامل و سعادت آدمی را مهیا می کند.بی شک بهترین زمان برای ازدواج دختر و پسر مهیا شدن رشد فکری و عاطفی و جسمی آنان است. لکن وجود برخی نیازها ممکن است زمان مناسب برای ازدواج را به گونه ای دیگر تعریف نماید. توصیه واقع بینانه اسلام به ازدواج دختران در سنی است که نشانه های نیاز جنسی برای آنان آشکار می شود. در روایتی از رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه ملاک سن ازدواج در ضمن تشبیه زیبایی ارائه می گردد.قال النبی صلوات الله علیه :إِنَّ الْأَبْکَارَ بِمَنْزِلَةِ الثَّمَرِ عَلَى الشَّجَرِ إِذَا أَدْرَکَ ثِمَارُهَا فَلَمْ تُجْتَنَ أَفْسَدَتْهُ الشَّمْسُ وَ نَثَرَتْهُ الرِّیَاحُ وَ کَذَلِکَ الْأَبْکَارُ إِذَا أَدْرَکْنَ مَا یُدْرِکُ النِّسَاءُ فَلَیْسَ لَهُنَّ دَوَاءٌ إِلَّا الْبُعُولَةُ وَ إِلَّا لَمْ یُؤْمَنْ عَلَیْهِنَّ الْفَسَادُ لِأَنَّهُنَّ بَشَر[1][1]، دوشیزگان مانند میوه بر درخت هستند زمانی که برسند باید آنان را چید وگرنه حرارت خورشید و وزش بادها تباهشان می کند ، زمانی که دوشیزگان آنچه را که زنان( از نیاز های جنسی و روانی و عاطفی) درک می کنند حس کنند دوایی جز شوهر کردن ندارند و در غیر این صورت فاسد و آلوده می شوند زیرا انها نیز بشر هستند.»وقتی نیازی طبیعی برای انسان حاصل شود روش منطقی و معقول آن این است که این نیاز براورده گردد . اگر انسان تشنه شد باید سیراب گردد و اگر گرسنه شد باید سیر شود . نیازهای عاطفی و جنسی و روانی نیز همینطور است اگر غلیان پیدا کرد باید ارضا شود. حال جای این سئوال باقی است دختری که در استانه بلوغ جنسی و بحران های عاطفی قرار دارد و شعله های نیاز های عاطفی و جنسی او فوران نموده است چه باید بکند؟؟ جواب مشخص است باید ارضا شود . چگونه ؟! آیا باید مانند بسیاری از کشورهای غربی و افراد بی قید نسبت به ارتباط جنسی فرزند با همکلاسی ها ی غیر همجنس یا همجنس او بی تفاوت باشیم یا اینکه خود ارضایی و دیگر روش های نامشروع و مضر را راهکار مناسبی بدانیم؟!!! پاسخ اسلام به این نیاز طبیعی ازدواج است . اسلام قانونمندی ، مشروعیت و نظام مندی را به جای هرزگی و بی بند و باری توصیه می نماید.به خانواده ها توصیه می کند با ایجاد زمینه ازدواج برای تازه به بلوغ رسیدگان ضمن انکه به نیاز طبیعی آنان پاسخ مشروع داده اید آنان را از انحرافات و دام های شیطانی حفظ می نمایید.در روایت فوق سن خاصی برای ازدواج تصریح نشده است بلکه بهترین زمان برای ازدواج زمانی است که دختر تمایلات جنسی زنانه را درک می کند . در این زمان یک نیاز غریزی و طبیعی مانند تشنگی و گرسنگی شکل گرفته است که مقتضی پاسخگویی صحیح و مشروع است .روش مناسب برای رفع تشنگی و گرسنگی خوردن لجن و یا کثافات نیست بلکه آب و غذای طیب و حلال راه مناسب و مشروع می باشد همانطور که برای پاسخگویی به نیاز جنسی ، خود ارضایی و یا بی بند و باری جنسی روش مناسبی نیست بلکه بهترین راه و روش منحصر مشروع در برآوری این نیاز ازدواج است .البته در اسلام سفارشات زیادی به خانواده ها ، جامعه و حاکمان و... صورت می گیرد که از بلوغ جنسی زودرس دختر و پسر (که همانطور که در روایت به آن اشاره شده است به مثابه مرض و بلایی است که نیازمند دوا و درمان است) جلوگیری شود.[2][2] حال اگر به هر تقدیر بلوغ جنسی حاصل شد بایستی زمینه پاسخگویی شایسته و بایسته آن که ازدواج است مهیا شود.جای این سئوال باقی می ماند که امروزه بر خلاف زمان های گذشته که سن بلوغ جنسی دختران با سن بلوغ فکری تقریبا مساوی بوده است، دختران در سن بلوغ جنسی صلاحیت و آمادگی مدیریت داخلی یک خانواده و یا فرزند دار شدن و فرزند داری را ندارد با این احوال وظیفه چیست؟ در پاسخ باید گفت که ازدواج کارکردهای متفاوتی دارد .ازدواج همواره ملازم با تشکیل خانواده مستقل و فرزند آوری و فرزندداری نیست. می توان به جای اینکه نسبت به ارتباطات فرزندان سهل انگار باشیم زمینه ازدواج آنان توسط خانواده هایشان را فراهم کنیم. عروس و داماد نوجوان را تحت تربیت و پشتیبانی خانواده قرار دهیم تا با مرور زمان برای اداره مستقل خانواده و تربیت فرزندان به بلوغ و رشد فکری لازم برسند . این همان سنت حسنه ای است که در گذشته در بین اجداد مانیز مرسوم بوده است . عروس و داماد چندین سال بعد از ازدواج زیر نظر پدر و مادر همسر زندگی می کردند. یا اینکه هرکدام از دختر و پسرتحت سرپرستی پدر و مادر خود بوده و در عین حال زمینه ارضا جنسی و عاطفی برای عروس و داماد مهیا باشد.[1] وسائل الشیعة ج 20 61 23 باب استحباب تعجیل تزویج البنت عند بلوغها و تحصینها بالزوج ..... ص : 61 [2] علامه مجلسی، حلیه المتقین ، فصل آداب نکاح و آداب تربیت فرزندان .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image