خودی و غیر خودی /

تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه

در پاسخ به این سوال ، ذکر مقدمه ای کوتاه ، خالی از لطف نخواهد بود.انقلاب ما که در تاریخ ، به واقع انقلابی بی نظیر و بی مانند بود و توانست سلطه ۲۵۰۰ ساله شوم بازیگران بین المللی در عرصه سیاست را بکلی از این آب و خاک کوتاه نماید بی تردید در روند شکل گیری خود ، قاطبه جامعه را با خود همراه کرد تا عملاً موضوع مردم سالاری از نوع اسلامی آن را به دنیا نشان بدهد.یکی از نقاط قوت این انقلاب ، جذب حد اکثری و دفع حداقلی بود تا این که توانست بر همین اساس و ایده افراد و گروه های متفاوت و متخالف را کنار هم گرد آورده و از تمام آنان به نوعی در نتیجه بخشی به انقلاب بهره گیرد .


در پاسخ به این سوال ، ذکر مقدمه ای کوتاه ، خالی از لطف نخواهد بود.انقلاب ما که در تاریخ ، به واقع انقلابی بی نظیر و بی مانند بود و توانست سلطه 2500 ساله شوم بازیگران بین المللی در عرصه سیاست را بکلی از این آب و خاک کوتاه نماید بی تردید در روند شکل گیری خود ، قاطبه جامعه را با خود همراه کرد تا عملاً موضوع مردم سالاری از نوع اسلامی آن را به دنیا نشان بدهد.یکی از نقاط قوت این انقلاب ، جذب حد اکثری و دفع حداقلی بود تا این که توانست بر همین اساس و ایده افراد و گروه های متفاوت و متخالف را کنار هم گرد آورده و از تمام آنان به نوعی در نتیجه بخشی به انقلاب بهره گیرد . البته ناگفته پیدا است که اگر کسانی می خواستند بر خلاف جهت اصلی انقلاب اقداماتی بنمایند بدون مماشات و تسامح ، با آنان برخورد کرده تا اینکه عملا از این گردونه و چرخه حذف می شدند تا انقلاب بدرستی به راه خود ادامه داده و به اهداف خود دست یازد.امروز هم که ما وارث همان انقلاب هستیم باید این گونه بوده و همدیگر را در درون خانواده انقلاب تحمل کرده و اگر هم نقدی سازنده وجود داشته باشد باید بدرستی و با حفظ جوانب مختلف،آن را بیان و در پی اصلاح باشیم نه این که بدون دلیل،در پی حذف رقیب و یا رقبا برآییم.بحمد الله رهبری معظم،همه را فرزندان انقلاب می دانند و با کسانی که در برخی موارد دچار کم بصیرتی می شوند،تا سر حد ممکن با افراد مدارا و با سعه صدر، پذیرای آنان بوده و طردشان نمی­کنند که این خود نوید بخش آینده هایی بس روشن می باشد.یکی از موضوعاتی که اخیرا بیشتر از آن در مباحث سیاسی سخن به میان می آید موضوع خودی و غیر خودی است که ما در اینجا برحسب مجال،به تشریح و تبیین آن می پردازیم.تعریف خودی و غیر خودیدر اینجا بهتر است از نظرگاه رهبر معظم انقلاب،به تعریف هر یک از این دو واژگان بپردازیم که ذیلا به آن اشاره می شود :خـودی کـیـست؟ خودی آن است که دلش برای اسلام می تپد، دلش برای انـقلاب می تپد، به امام ارادت دارد، برای مردم به صورت حقیقی احترام قائل است. غیرخودی کیست؟ کسی است که دسـتـورش را از بـیـگانه می گیرد، دلش برای بیگانه می تپد، دلش برای برگشتن آمریکا می تپد ... اینها غریبه اند.امام راحل و جریان خودی و غیرخودیامام کـه با کوله باری از تجربه تاریخی و سیاسی جلوداری نهضت را پذیرفته بود، از مردم می خواست، جریانهای اصلی و انحرافی، خودی و غـیـرخـودی، را دقـیـق بـازشناسند. خود، همواره در مناسبتها، پـیـامـهـا و بـویـژه در وصیت نامه الهی سیاسی خود، جریانهای مـوجود را با تجزیه و تحلیل به مردم شناساند و حجت را بر همگان تـمام کرد.آخرین پیامی که از آن بزرگوار در زمینه جریان شناسی سـیـاسـی و اجـتـماعی جداسازی خودیها از غیرخودیها شنیدیم، این بود:« مـن در میان شما باشم و یا نباشم، به همه شما وصیت و سفارش می کنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد » (صحیفه امام ج 21 ص 93 )در ایـن فراز از سخنان امام، به دو نکته بر می خوریم: نااهلان و نامحرمان. شماری شایستگی­های علمی و تخصصی دارند؛ ولی شایستگی و تـعـهـد دیـنـی در آنان کم رنگ است. خودی­هایی هستند که دست کم، نـبـایـد کـارهای کلیدی و اساسی را به آنان سپرد، چون اعتماد و اطمینان به آنان نیست. شـمـاری دیـگر از شهروندان هستند که از دید ظاهری و نـگـاه عـمـومـی جزء این ملت و کشورند؛ اما به خاطر عملکردی که داشته اند، نامحرم به شمار می آیند. بـی گـمـان ایـنـهـا را نـبـایـد خـودی دانـست. این گروه، همان غـیـرخـودی­هاییند که نمی توانند محرم اسرار نظام باشند و نباید بـه کـارهـای حساس و پستهای کلیدی گمارده شوند؛ زیرا پل نفوذ و عبور دشمنان خواهند شد. رهبری معظم انقلاب و موضوع خودی و غیر خودی یکی از مباحثی که مقام عظمای ولایت در کشور مطرح فرمودند موضوع خودی و غیر خودی می باشد که بازتاب های مختلف و گوناگونی در سطح داخلی و بین المللی بهمراه داشته است.بدون شک این مهم می تواند بخشی از ریزش های مسیر انقلاب را کاسته و در جهت دهی و سرعت بخشی به انقلاب و نیروهای خودی آن موثر باشدکه نباید از آن استفاده ابزاری صورت پذیرد.نکته مهم طرح این بحث در میان سیاسیون است نه عامه مردم چرا که از دیدگاه رهبری معظم،اینان جملگی خودیند.ایشان چنین فرموده­اند: « گـفته می شود (خودی) و (غیرخودی) حالا خودی و غیرخودی داریم یا نـداریـم؟ اگـر بـخـواهـیم ملت را حساب کنیم،نه، آحاد ملت همه خـودیـنـد؛امـا جـریانات سیاسی،بلی. جریان خودی داریم،جریان غیرخودی هم داریم» (مجله مسجد شماره 12/45 78/6/8.)حال در جواب این سخن که آیا این موضوع در داخل نظام قابل تعریف بوده و یا این که در خارج از آن هم می تواند مصداق یافته و تحقق یابد باید گفت با توجه به تعریفی که رهبری معظم از این دو دارند که ذکر گردید می توان این مهم را شامل هر دو حوزه داخل و خارج از نظام دانست اما با توجه به مسائل داخلی کشور می توان گفت بیشتر به داخل ناظر می باشد.بنابرآنچه آمد عملا فعالان و گروه های سیاسی به راحتی از یکدیگر قابل تفکیک و جداسازی بوده و بر همگان روشن خواهد بود به این که چه فرد و یا افرادی بر جانب حقیقت و اسلام و انقلاب استوار بوده و چه افرادی در جهت خلاف آن حضور دارند و مرتبا در پی سنگ اندازی و دست اندازی می باشند.ما در درون خانواده بزرگ نظام اسلامی از همان ابتدای شکل گیری،شاهد گروه ها و فعالان سیاسی مختلف و متفاوت بوده ایم و امروز هم امر همین گونه بوده بعلاوه که این مهم،گسترده تر و پیچیده تر هم شده است . عده ای از این گروه ها اصطلاحا به اصولگراها و عده ای دیگر بر حسب ماهیت آن به اصلاح طلبان شهرت یافته اند . ما هیچ گاه بحث بر عناوین نداریم بلکه بیشتر باید بر عملکردها تکیه و توجه نمود تا امور بر مجرای حقیقی خود مستقر گردند.در هرصورت این دو طیف و تفکر سیاسی در بسیاری موراد با یکدیگر اختلاف نداشته ولی در مواردی با هم در تخالف می باشند و ما در این مجال به دنبال تایید و یا رد هیچکدام نیستیم. یکی از مسلمات هر دوی اینها این است که در میان آنان افرادی تندرو حضور داشته که برخی امور را بر حسب سلایق و علایق خود سامان بخشیده و بدون توجه به مسائل حساس و اساسی، به آن دامن می زنند که می بایست در برابر آنان ایستاده گی کرده و مانع رشد آنان شد.بعنوان مثال به برخی افراد نسبت های ناروا از جمله خیانت می دهند که از شان یک انسان مومن بدور است و تا ثابت نگردیده باشد کسی حق این گونه انتسابات را به دیگری ندارد بعلاوه که چنین هم باشد می بایست مراجع قانونی به آن رسیدگی نمایند نه این که برخی افراد یک طرفه عمل نمایند.گروه اول که اصول گرایان را شکل داده و در دولت نهم این گفتمان، بیشتر مورد توجه قرار گرفت در برخی موارد درست عمل نکرده از جمله این که در تعریف و تعیین محدوده این اصطلاح،قدری تنگ نظرانه برخورد شده بود که رهبری معظم در مواضع مختلف بر این نکته توجه داده و مرتبا در پی رفع محدودیت برای آن برآمده و به تبیین وسیع این موضع پرداخته اند تا بتوان هر چه بیشتر از استعداهای مختلف، در تحقق هر چه بهتر منویات آن بهره گرفت.یکی از مباحثی که در مسائل سیاسی می بایست مورد توجه و دقت قرار گیرد موضع رعایت آداب و اخلاق دینی و اسلامی است به این که بخاطر برخی تسویه حساب های حزبی و گروهی،حاضر نباشیم به راحتی به یکدیگر نسبت های ناروا بدهیم تا از این میان دشمنان قسم خورده بهره منفی ببرند و مرتبا در پی تضعیف ما برآیند.آنچه موجب تاسف است این که برخی در سایت ها،روزنامه ها و... هر آنچه بر قلم و زبان ایشان جاری می­گردد ابراز داشته و متوجه برخی پیامدهای ناگوار آن نیستند که از جمله می توان به اتفاقات اخیر انتخابات و پس از آن اشاره کرد که در واقع در تاریخ سی ساله انقلاب،مثل آن را نمی توان سراغ گرفت که به نظر اشتباهات بسیار بزرگی بوده و قلوب دوست داران اسلام و انقلاب را جریحه دار کرد و به راحتی قابل جبران نخواهد بود و به نظر می رسد این عرصه یکی از مصادیق بارز ظهور خودی و غیر خودی بود که کاملا بسیاری از امور روشن و عده­ای مجددا بازشناسی شدند تا دیگر بر طبل حقانیت دروغین خود نکوبند و مردم را اغفال نکنند.بطور خلاصه باید گفت که:اولا: موضوع خودی و غیر خودی از دیر زمان وجود داشته و مرتبا در فضای سیاسی کشور در حال شکل گیری می باشد و باید در برابر آن هوشیار بود تا این که انقلاب دچار وقفه نگردیده و همچنان به سمت قله های افتخار در حرکت باشد.ثانیا: در تعریف برخی گفتمان ها نباید محدود اندیشید و بسیاری از افراد و استعدادها را طرد نمود بلکه می بایست همچون رهبری بزرگوار،با نگاهی وسیع به آن توجه نمود تا گستره توفیقات، بیشتر گردد و دشمن ناامیدتر شود .ثالثا:عده­ای تندرو به بهانه طرفداری از یک جریان و خط سیاسی از هر طریقی به برخی مظاهر ضد اخلاق اسلامی تمسک نموده تا رقیب را از صحنه خارج سازند که تحقیقا از ادب اسلامی خارج خواهد بود.منابع:1:« صحیفه امام »2: « مجله مسجد »3. خـودی و غـیرخودی در فرهنگ دینی ، مجله حوزه ش 97 . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: 8/100120448) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image