مهدویت و مدعیان دروغین /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

مهدویت و مدعیان دروغین زمانی سکه تقلبی ضرب می‌شود که سکه حقیقی و واقعی وجود داشته باشد یعنی تا سکه واقعی و اصلی موجود نباشد نمی‌توان بدل او را جعل نمود لذا جعلیات بر پایه واقعیات است به این بیان که چون ذات مقدس امام مهدی(عج) وجود و حضور دارد مدعیان دروغین نیز پدیدار می‌شوند و ادعای امامت و مهدویت می‌کنند. مهدویت بعنوان تنها راه نجات بشریت (اسلام علیک یا سبیل الله الذی من سلک غیره هلک) از کلیدی‌ترین و کانونی‌ترین گزاره‌های اعتقادی تشیع است. همین ویژگی سبب گردیده که این آموزه حیات‌بخش دستخوش سوء استفاده افراد سودجو قرار گیرد.


مهدویت و مدعیان دروغین زمانی سکه تقلبی ضرب می‌شود که سکه حقیقی و واقعی وجود داشته باشد یعنی تا سکه واقعی و اصلی موجود نباشد نمی‌توان بدل او را جعل نمود لذا جعلیات بر پایه واقعیات است به این بیان که چون ذات مقدس امام مهدی(عج) وجود و حضور دارد مدعیان دروغین نیز پدیدار می‌شوند و ادعای امامت و مهدویت می‌کنند. مهدویت بعنوان تنها راه نجات بشریت (اسلام علیک یا سبیل الله الذی من سلک غیره هلک) از کلیدی‌ترین و کانونی‌ترین گزاره‌های اعتقادی تشیع است. همین ویژگی سبب گردیده که این آموزه حیات‌بخش دستخوش سوء استفاده افراد سودجو قرار گیرد. گفتمان ملاقات‌گرایی، نگاه غالب بعد از انقلاب به مهدویت بود. در واقع برخی با داستان‌سرایی و پردازش به مباحث انحرافی، مدعی مهدویت و یا ارتباط با امام زمان(عج) شدند که بسیاری از آنها ریشه و اساس درستی نداشت و بدون توجه به تحکیم مبانی این بحث، با تحریک افراد سعی در داغ نگه داشتن تنور بحث مهدویت داشتند. سوالی که در این باره ذهن مشتاقان و شیفتگان آستان حضرت دوست را به خود معطوف می‌کند این است که با توجه به روایات که حضرت مهدی(عج) در روز جمعه ماه رمضان از مکه ظهور می‌کنند اگر شخصی یا اشخاصی با رعایت مفاد این روایات مدعی مهدویت یا ارتباط با حضرت شدند یعنی خود را امام زمان(عج معرفی کردند، تکلیف ما در قبال این مساله چیست؟ در پاسخ به این سوال باید یادآور شد که: اولا زمانی سکه تقلبی ضرب می‌شود که سکه حقیقی و واقعی وجود داشته باشد یعنی تا سکه واقعی و اصلی موجود نباشد نمی‌توان بدل او را جعل نمود لذا جعلیات بر پایه واقعیات است به این بیان که چون ذات مقدس امام مهدی(عج) وجود و حضور دارد مدعیان دروغین نیز پدیدار می‌شوند و ادعای امامت و مهدویت می‌کنند. ثانیا اگر کسی مدعی مهدویت شد بید ادله‌ای را که در روایات مربوط به ظهور امام زمان(عج) وجود دارد را دارا باشد. تا حقانیت وی آشکار گردد. که در این مجال به پاره‌ای از آن ویژگی‌ها و صفات تلویحا اشاره می‌کنیم: 1ـ در لسان روایات ما آمده است که حضرت صاحب الامر(عج) هم چون جد بزرگوارشان و دیگر انبیای صاحب معجزه و خرق عادی می‌باشند، بنابراین اولین دلیلی که بر حقانیت امام مهدی(عج) وجود دارد داشتن معجزه می‌باشد، لذا افرادی که ادعای مهدویت دارند باید از آنها بینه و معجزه خواست. در واقع یکی از اصلی‌ترین وجوه تمایز حضرت صاحب الامر(عج) با مدعیان مهدویت، داشتن معجزه و خرق عادت می‌باشد. 2ـ قبل از قیام ایشان بنابر روایات متعبره شیعه پنج علامت حتمی رخ می‌دهد. قال الباقر(ع): «خمسٌ قبل قیام علیه الاسلام؛ 1ـ الصیحه 2ـ و السفیانی 3ـ و خصفٌ فی البیداء 4ـ و خروج الیمانی 5ـ و قتل نفس الزکیه. که بنابر نظر علمای اهل فن، احتمال بَداء و عدم رخداد در این علایم نیز راه دارد لکن یکی از وجوه تمایز امام مهدی(عج) از مدعیان و منحرفان دروغین، همین علامات خمسه قبل از ظهور ایشان است. 3ـ از دیگر وجوه تمایز، داشتن آثار و علامی است که در متون مذهبی ما برای این بزرگوار به حسب ظاهری و نسبی ترسیم شده است. علایمی هم چون داشتن خال بر گونه راست، پیشانی فراخ، استخوان‌بندی درشت، بودن ایشان از نسل پیغمبر (حتی یخرج من ولدی)، هم‌اسم و هم‌کنیه بودن ایشان با نبی اکرم اسلام(ص) (یوطی اسمه اسمی)، فرزند امام حسن عسکری(ع) و از مکه ظهور می‌کنند و ... 4ـ با ظهور امام(عج)، ماهیت و باطن عالم دگرگون می‌شود و به لحاظ معرفتی عالم یک تغییر جدی و جوهری پیدا می‌کند و ذایقه بشریت به حدی رشد می‌کند که مردم به طور جمعی و جهانی حلاوت ایمان و طعم توحید را خواهند چشید و در واقع با ظهور امام(عج)، قلوب مردم به نور ولایت ولی خدا منور می‌شود و نفوس بشری هم این ولایت را می‌پذیرد به طوری که همه اجتماع عصر ظهور بر محور این جریان نور حرکت می‌کنند. «در مقام نتیجه‌گیری در چند جمله باید اذعان کرد که وظیفه ما در قبال مدعیان دروغین مهدویت اولا تکذیب و رسوا نمودن آنها است ثانیا درخواست و مطلب معجزه از ایشان، و حتی با نادیده گرفتن علایم حتمی مطابقت ایشان با ویژگی‌های ظاهری و نسبی حضرت صاحب الامر(عج) می‌باشد که از مکه نیز قیام می‌نمایند. با توجه به نکات مذکور کسانی که در زمره مدعیان مهدویت محسوب می‌شوند بدون داشتن علایم و شرایط فوق چنان چه در روایات ما ذکر گردیده مبنی بر این که کسانی که مدعی ملاقات با حضرت هستند، وظیفه ما تکذیب آنها است. بطریق اولی تکلیف ما در قبال مدعیان مهدویت روشن است.» منبع: نشریه الکترونیک ساعت صفر .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image