پیامبر و صلح امام حسن مجتبی (ع) /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

ایا پیامبر از صلح امام حسن(ع) مجتبی خبر داده بودند؟


بطور صریح و با جزییات خیر اما روایت پیامبر اکرم(ص) جزء روایات مشهوری است که در کتب بحار الانوار، علل الشرایع، عوالی اللآلی، المناقب و... نقل شده است. قال موسی بن جعفر: قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ «الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا و سیدی شباب اهل الجنه»: «امام موسی بن جعفر از پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل می کند که ایشان فرمودند: حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ امام اند چه قیام کنند و چه بنشینند و دست از قیام بکشند آن دو سرور جوانان اهل بهشت هستند».(1)مشخص است این قیام و به پا خواستن اشاره به قیام امام حسین ـ علیه السلام ـ در برابر یزید ( لعنة الله علیه) و قضیه کربلا دارد و «قعد» به معنای نشستن هم اشاره به صلح امام حسن ـ علیه السلام ـ با معاویه و دست از جنگ کشیدن ایشان است، پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ هر دو را امام و سرور جوانان اهل بهشت معرفی کرد. قیام کنند یا صلح، در شأن و منزلت آنان فرق نمی کند چرا که در شرایطی جنگ، لازم است و در شرایطی، صلح به مصلحت مسلمین است.خود امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ در روایتی به این نکته اشاره دارد و می فرمایند: «یا ابا سعید علة صلحی لمعاویه علة مصالحة رسول الله لبنی ضمره و بنی اشجع و لإهل مکه.... ای ابا سعید علت صلح من با معاویه همان علت صلح پیغمبر است با بنی ضمره و بنی اشجع و اهل مکه. هنگامی که پیمان صلح حدیبیه را شکستند، آنان کفار بودند با نص صریح قرآن ولی اینان (معاویه و اصحاب او) کفاراند با تأویل و تفسیر قرآن».(2)پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می دانست در آینده امام حسن ـ علیه السلام ـ مورد تهمت واقع شده و او را بخاطر صلحش با معاویه تحقیر خواهند کرد و انواع بی حرمتی ها را نسبت به ایشان خواهند داشت و امام حسین ـ علیه السلام ـ را به خاطر قیام و جنگ با یزید ( لعنة الله علیه) خواهند ستود و او را گرامی‌تر از امام حسن ـ علیه السلام ـ خواهند دانست، لذا در زمان حیات خویش بدین نکته اشاره کرده که بین این دو بزرگوار فرقی نیست و هر دو امام و سروران بهشتند حال قیام کنند یا دست از قیام بکشند.پی‌نوشت :1. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج43، ص291. عوالی اللآلی، ج4، ص93. علل الشرایع، ج1، ص211. روضة الواضعین، ج1، ص159. المناقب، ج3، ص394.2. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج44، ص1.برگرفته ازپایگاه مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image