اجاره و رهن /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

سلام علیکم؛ در کشور آذربایجان، عرف این‌طور است که اگر خانه‌ای را اجاره کنیم در اغلب اوقات‌ پول اجاره را معین می‌‌کنیم، ولی وقت را معین نمی‌‌کنیم. به عنوان مثال صاحب ملک می‌‌گوید من خانه را دویست منات اجاره می‌‌دهم هر مدت زمان می‌‌خواهی بمان. حکم شرعی آن چیست؟


باید مدّت اجاره نیز معیّن شود، در غیر این صورت عقد اجاره صحیح نیست. و با بطلان اجاره، تصرف در خانه و مال الاجاره جایز نیست، مگر این‌که طرفین، جدای از عقد اجاره، راضی به تصرف دیگری در مال خود باشند.جهت آگاهی بیشتر در این زمینه می‌توانید به نمایه 29273 (تصرف در مورد اجاره در صورت بطلان اجاره)مراجعه نمایید.ضمائم:پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):در فرض سؤال اجاره صحیح نیست.حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):باید مدّت اجاره را نیز معیّن کنند، در غیر این صورت صحیح نیست.حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):به طور کلی در عقد اجاره تعیین مدت اجاره لازم است.حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):اجارۀ مذکور باطل است و باید مدت معین شود.حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):اگر مدت اجاره را معلوم نکند، و بگوید هر وقت در خانه نشستى اجاره آن ماهى ده تومان است، اجاره صحیح نیست. و اگر به مستأجر بگوید خانه را ماهى ده تومان به تو اجاره داده، یا بگوید خانه را یک ماهه به ده تومان به تو اجاره دادم، و بعد از آن هم هر قدر بنشینى اجاره آن ماهى ده تومان است، در صورتى که ابتداى مدت اجاره معلوم باشد، اجاره ماه اول صحیح است. .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image