تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای پاسخ دقیق به این سوال اول باید بدانیم دموکراسی یعنی چه؟ و بر چه پایه هایی استوار بوده و از چه اصولی پیروی می کند؟ لذا نمی توان یکجا گفت آری یا خیر. اگر منظور اجرای عدالت است، اسلام با آن موافق است. اگر منظور این است که مردم در فعالیتهای روزمره خود در حد قانون آزادند. اسلام آن را می پذیرد. ولی دموکراسی غربی بر مبنای آزادی مردم در رسیدن به لذات دنیوی بدون توجه به زندگی اخروی و ابدی بنا شده، لذا هر کس در امور زندگی خود آزاد است که به هر لذت مادی که می خواهد متوسل شود ولی اسلام که مصالح بشر را بر اساس زندگی ابدی وی می شناسد بعضی از چیزهایی را که بر اساس مبنای دموکراسی غربی آزاد شناخته شده، مایه فساد واقعی می داند لذا از آن منع می کند. این بحث را به این صورت نیز می توان مطرح نمود که اسلام به عنوان یک مکتب فکری جامع، دارای نظام سیاسی مستقلی است که از اصول، مبانی و ارزشهای دینی و اسلامی نشأت می گیرد. در نظام سیاسی اسلام، می توان برخی از شاخصهای حکومت دموکراتیک چون آزادیهای فردی، حقوق عمومی و اساسی را مشاهده کرد. با وجود این با توجه به اختلاف نظر در مورد مفهوم دموکراسی در میان متفکرین اسلامی هم دیدگاههای مختلفی وجود دارد. در مورد اینکه دموکراسی روش است یا ارزش، بین صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد. برخی دموکراسی را روشی در مملکتداری می دانند که در چارچوب ارزشهای مختلف قابل اجراست. ولی برخی معتقدند که دموکراسی با وجود اینکه یک روش حکومت است، با خود ارزشهایی خاصی ، که همان ارزشهای لیبرالی است را، به همراه می آورد. در میان اندیشمندان مسلمان در مورد ارتباط اسلام و دموکراسی دو پارادایم سنتی و نوین به چشم می خورد. در درون پاردایم سنتی نیز دو دیدگاه وجود دارد. بر اساس یکی از این دیدگاهها، برخی از شاخصهای حکومت دموکراتیک یعنی برخی از آزادیهای فردی، حقوق سیاسی مردم را میتوان از کتاب و سنت استخراج کرد. در واقع این دیدگاه دموکراسی را نوعی روش حکومت می داند که در چارچوب ارزشهای اسلامی هم قابل اجراست و پذیرش دموکراسی به مفهوم پذیرش ارزشهای لیبرال دموکراسی و مبانی فکری آن چون سکولاریسم، اومانیسم و... نمی باشد. اما بر اساس دیدگاه دوم شاخصها ی حکومت های دموکراتیک فعلی نمی تواند با اصول اسلامی سازگار باشد، در واقع این دیدگاه روش و ارزش را در حکومت دموکراتیک ملازم هم می داند و پذیرش نهادهای دموکراتیک به مفهوم غربی آن را به مفهوم پذیرش ارزشهای لیبرال دموکراسی هم می داند که با ارزشهای اسلامی در تضاد هستند. اما پارادایم نوین معتقد است که دموکراسی بر مبانی معرفت شناختی، کلامی، سیاسی، نوینی استوار است که با مبانی معرفت شناسی، کلامی، سیاسی سنتی اسلام قابل جمع نیست و بر اساس کتاب و سنت نمی توان درباره شاخصهای حکومت دموکراتیک به صورت اثباتی یا سلبی بحث کرد. بر اساس این پارادایم، در قرآن و سنت، اساس مورد تاکید درباره حکومت اسلامی، عدالت است، ولی هیچ شکل خاصی از حکومت توصیه نشده است و حکومتی که بتواند عدالت را اجرا کند، با اصول و ارزشهای اسلامی سازگار است. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.