ادیان و مذاهب /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

طهارت را از ديدگاه اديان ابراهيمي(يهوديت، مسيحيت، واسلام) توضیح دهید؟


طهارت به معناي پاكي در برابر نجاست مي باشد. مسئله طهارت و نجاست در اديان ابراهيمي از مسائل مهم به شمار مي آيد. اين مسئله در شريعت اديان ابراهيمي شامل مطالب زيادي مي باشد كه يكي از آنها حرمت خوردن و اشاميدن است كه بر نجاسات مترتب مي گردد. ناگفته نماند كه دين يهوديت و مسيحيت علاوه بر اينكه در معرض تحریف قرار گرفته و آموزه هاي آنها بر اصل خود باقي نمانده، از طرف خداوند با آمدن دين اسلام منسوخ گرديده اند ولي در عين حال به عنوان اديان ابراهيمي مطرح مي باشند و آثاري از توحيد و آسماني بودن در آنها وجود دارد. از ميان اديان ابراهيمي دين مسيحيت به علت نفي شريعت توسط پولس كه موسس مسيحيت رايج مي باشد، طهارت و نجاست جايگاهي ندارد و لذا از نظر اين دين هيچ چيزي نجس نیست و خوردن هيچ چيزي حرام نخواهد بود بلكه بر تمام كارها و اشياء حكم اباحه حمل ميگردد. و لذا پولس گفته است هر شي براي پاكان پاك است. ولي در عين حال در برخي از رساله هاي عهد جديد به نجاست برخي اشياء مثل مردار حيوانات و خون اشاراتي وجود دارد. ولي مسيحيان به آن عمل نمي كنند. اما در دين اسلام و يهوديت مسئله‌ی طهارت و نجاست خيلي اهميت دارد و آثار مختلفي بر اين دو موضوع مترتب مي گردد كه در زير به اين مسئله از نظر اين دو دين پرداخته ميشود: دين اسلام در دين اسلام طهارت و پاكي بر دو نوع است. يك نوع آن عملي است كه به وسيله‌ی آن طهارت و پاكي حاصل مي شود اين عمل ممكن است توسط انسان انجام گيرد و ممكن است به وسيله غير انسان تحقق پيدا كند. و نوع دوم طهارت و پاكي، صفتي است كه بر اشياء حمل مي گردد كه در مقابل آن نجاست قرار دارد. طهارت و نجاست اشياء از نظر اسلام بر اساس فقه شيعه اصل اولي پاك بودن تمام اشياء مي باشد مگر يازده چيزي كه شريعت اسلام حكم به نجاست آنها نموده است و آنها عبارت اند از: بول و غايط حيوانات حرام گوشت داراي خون جهنده، مني تمام حيواناتي كه خون جهنده دارند، لاشه تمام حيوانات مردار كه خون جهنده دارند، خون خارج شده از بدن تمام حيواناتي كه خون جهنده دارند، تمام اجزاي سگ و خوگ، شراب و مايع مست كننده،‌ فقاع كه يك نوع شراب مخصوص است،‌كافر و عرق حيوان (شتر) نجاست خوار. به غير ازين اموري كه شمرده شدند تمام حيوانات و اشياء پاك و طاهر اند البته لازمه طهارت و پاكي حليت اشاميدن و خوردن نمي باشد يعني هر چيزي كه طاهر باشد معنايش اين نيست كه خوردن يا اشاميدن آن جايز و حلال است. تمام اشياء طاهر با تماس به اين نجاسات با شرايطي كه در رساله هاي توضيح المسائل بيان شده نجس مي شوند و لذا در دين مقدس اسلام يك سلسله امور به عنوان مطهرات و پاك كننده مطرح مي باشند كه به وسيله آنها چيز هايی كه به صورت عرضي نجس مي شوند پاك مي گردند و آنها عبارت اند از: 1. آب مطلق كه شامل آب رودخانه،‌ آب دريا، ‌آب چاه، آب چشمه مي شود و در برابر آن آب مضاف مثل آب هندوانه و امثال آن،‌ و تمام مايعاتي كه با چيزي ديگري مخلوط شده باشد پاك كننده نمي باشد. 2. زمين يكي از مطهرات است كه فقط كف پا و ته كفش كه نجس شده باش با راه رفتن بر آن پاك مي شود. 3. آفتاب يكي ديگر از مطهرات است كه زمين و ساختمان و در و پنجره و ميخي را كه به ديوار كوبيده شده باشد با شرايطي كه در رساله ها بيان شده پاك مي كند. 4. استحاله نيز پاك كننده است يعني چيزي نجس با تعاملات شيميايي به چیز ديگري تبديل شود مثل چوب نجس بسوزد و به خاكستر تبديل شود خاكستر آن پاك خواهد بود. 5. خون حيواني كه خون جهنده دارد با انتقال به بدن حيواني كه خون جهنده ندارد پاك مي شود پس انتقال در دين اسلام يكي مطهرات به شمار مي آيد. يك سلسله امور ديگر وجود دارند كه در موضوعات خود به عنوان مطهرات مطرح اند مثل اسلام آوردن، كه باعث پاك شدن كافر مي شود و نيز تبعيت و غيبت مسلمان. طهارت عبادي در دين اسلام نوعي از طهارت وجود دارد كه به عنوان عبادت مطرح مي باشد و در موارد خاصي انجام مي شوند و آنها عبارت اند از: 1. وضوء؛ 2. غسل؛ 3. تيمم بدل از غسل و وضوء. دين يهوديت در آيين يهود طهارت به معناي پاكي نيز به عنوان عملي شرعي مطرح است كه براي اوقات مختلف وارد شده و به وسيله پاشيدن آب و شست و شو و يا غسل تحقق پيدا مي كند و برخي از ناپاكي هاي مهم كه جنبه باطني دارند با قرباني نمودن قابل طهارت مي باشند. و نيز طاهر و نجس دو لفظي است كه براي اشخاص و حيوانات و ساير اشياء به كار مي روند. به گفته جيمز هاكس در شريعت موسوي وضع خوراك و چگونگي خوردن و اشاميدن به كمال دقت تعيين يافته و بني اسرائيل به وسیله موسي از جانب خدا مأمور بودند كه مراعات اشياء نجسه و طاهره را بنمايد و نهايت دقت را در آنها به كار برند. در دين يهود مسئله طهارت و نجاست به صورت نظام مند از هم تفكيك نشده و لذا در اين آيين نجس با مكروه و حرام بودن مترادف گرفته شده و هر چيزي كه خوردن آنها حرام و غير جايز است نجس خوانده شده است. اكثر مسائل طهارت و نجاست در سفر لاويان در باره حيوانات و اشياء و نحوه طهارت آنها بيان گرديده است كه در زير به نمونه هاي از آنها اشاره مي كنيم: 1. حيوانات نشخوار كننده اي كه سم آن شكافته نباشد مثل شتر نجس است و خوردن گوشت‌انها حرام است و لمس نمودن آنها باعث نجاست مي شود. 2. حيواناتي كه شكافته سم اند اما نشخوار كننده نيست مثل خوك نجس است و نيز حيواناتي كه نشخوار كننده است و شكافته سم نباشد مثل خرگوش نجس است. 3. حيوانات دريايي كه داراي پر و فلس هستند طاهر و خوردن آنها جايز است و اگر پر و فلس نداشته باشند و نيز تمام حشرات مكروه و خوردن شان جايز نيست. 4. تمام پرندگان گوشت خوار و لاش خور مثل عقاب ،‌شاهين،‌كركس لك لك و نيز شب پره و حشرات بالدار مكروه اند. 5. لاشه تمام اين حيوانات نجس است و با لمس كردن آن نجاست به انسان منتقل مي شود و تا شام ادامه پيدا مي كند و با شستن طاهر مي گردد. 6. لاشه حيوانات حلال گوشت اگر بميرند نجس است و دست زدن به آنها باعث نجاست بدن انسان مي شود. 7. زنان بعد از زايمان پسر و دختر به ترتيب يك هفته و دوهفته نجس است و بعد از آن با قرباني سوختني يك بره طهارت شان را به دست مي آورند. سگ نيز در دين يهود نجس است. و مني نجس است و با خروج مني بايد تمام بدن شسته شود و تا شام نجس باقي مي ماند. البته در دين يهود پاكي از نجاست در صورتي كه از اشياي نجسه به انسان منتقل شود با شستن قابل رفع است لاكن در عين حال براي بقاي اكثر نجاسات مدت زماني قائل است. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image