تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
2- آنچه که استثناء می پذیرد قوانین اعتباری است و قوانین تکوینی استثناء نمی پذیرند، مثلاً آتش همیشه در آنجاهایی که امکان سوزندگی وجود دارد، می سوزاند، البته ممکن است در همین پدیده های طبیعی، ظرفیتها و علل ناشناخته ای وجود داشته باشد که در بعضی از شرایط به گونه دیگر باشند و ما خیال کنیم که استثنایی رخ داده است، ولی در واقع آنچه که در قوانین طبیعی استثناء به نظر میرسد، ناشی از درک ناقص ما از این قوانین و یا موضوعات آنها میباشد. قوانین عقلی نیز به طریق اولی استثناء بردار نیستند و الّا قانون عقلی نخواهند بود، به این معنی که همان عقلی که یک قانون را بر پایه بدیهیات تصوری و تصدیقی و مسلمات اولیه عقلی شناخته، با این عنوان آن را شناخته که بر تمام موارد موضوع خود صادق است، در این صورت، با فرض یکی از موارد زیر مجموعه آن قانون، که از آن قانون تبعیت نمیکند، در واقع ما بیاعتباری آن قانون را اثبات نمودهایم. قانون علیت و معلولیت عمومی که مورد سؤال شماست، یکی از قوانین فلسفی است که جزء پایهها و ارکان کلی قواعد و قوانین همه علوم است [1] و این قانون عبارت از اینست که هر حادثهای که پیدا میشود، احتیاج به موجد و پدید آورندهای دارد و به عبارت دیگر هر چیزی که هویت آن کار و حادثه باشد، آن چیز، کننده و پدید آورنده میخواهد. قانون علیت و معلولیت در مقابل فرض صدفه و اتفاق است، صدفه عبارت است از اینکه، فرض کنیم حادثهای خود بخود بدون آنکه شیئی از اشیاء دخالت داشته باشد، بوجود آید؛ یکی از ضروریات عقل امتناع صدفه و اتفاق است. [2] درباره مواردی که در علوم تجربی مانند فیزیک به عنوان نقض قانون فلسفی علیّت مطرح میشود، باید گفت: اثبات و یا نفی موضوعات در هر علمی، باید توسط ملاکهای همان علم صورت بگیرد و در فلسفه نیز همین گونه است و «قانون علیت با شعب و متفرعاتی که دارد از قبیل قانون ضرورت علّی و معلولی و قانون سنخیت و بطلان دور و تسلسل و غیره از قوانین فلسفی خالص است و فقط با اصول فلسفی میتوان در مقام نفی یا اثبات آن بر آمد و علوم نه میتوانند این قوانین را رد کنند و نه اثبات و نه میتوانند از آنها بی نیاز باشند و تنها کاری که فیزیک یا علم دیگر میتواند بکند اینست که این قانون را با متفرعات آن، بصورت اصول موضوعه بپذیرد و تا هر جا که میتواند از آن استفاده کند و هر جا که نمیتواند در باره آن سکوت اختیار کند.» [3] .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.