تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، صافی، فاضل، مکارم و نوری: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، بازی با آن جایز نیست؛ هر چند بدون برد و باخت باشد.[۱] آیه الله وحید: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.[۲] آیه الله سیستانی: اگر در نظر عرف محل، وسیلهی قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنابر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.[۳] آیه الله بهجت: بازی با بیلیارد جایز نیست.[۴] پی نوشت ها: [۱]ـ امام، الاستفتائات، ج ۲، (مکاسب محرمه)، س ۱۵؛ خامنهای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۱۲۵ و ۱۱۱۹ و ۱۱۱۶؛ فاضل، سایت، قمار، س ۴۷؛ مکارم، الاستفتائات، ج ۱، س ۵۴۰ و ج ۲، س ۷۳۳؛ تبریزی، سایت؛ صافی، جامع الاحکام، ج ۱، س ۱۰۴۱؛ دفتر: نوری. [۲]ـ وحید، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۱۹٫ [۳]ـ سیستانی، سایت، قمار، س ۲٫ [۴]ـ دفتر: بهجت. منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام) پرسشهای مرتبط: بازی با آلات قمار به صورت تک نفره با رایانه چه حکمی دارد؟ در اکثر پارکها و فروشگاهها و مکانهای عمومی، بازیهایی رایج است که فرد سکه پولی را در دستگاه قرار میدهد و ممکن است چیزی برنده شود یا نشود!! آیا بر این بازیها قمار صدق میکند؟ آیا هر بازی که در آن برد و باخت و شرط بندی انجام گیرد، حرام است؟ فلسفه حرمت موسیقى لهوى و غنا چیست؟ .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.