تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه
بین صحابه و اهل بیت رسول خدا(ص) از زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد و لذا مقام و منزلتی که برای اهل بیت رسول خدا(ع) نقل شده است و فضیایلی که برای آنان بیان شده است حتی یک موردش هم در باره اصحاب وجود ندارد. ما در زیر به برخی از این امتیازات اشاره می کنیم: 1. دررأس همه این مقامها و فضایل، آیه تطهیر قرار دارد که میفرماید: إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً؛ «خدا فقط مىخواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند». و بنا بر آنچه که از عایشه در صحیح مسلم نقل شده است این آیه اختصاص به اهل بیت رسول خدا(ص) یعنی فقط رسول خدا و امام علی (ع) و فاطمه (س) و امام حسن و امام حسین (ع) و سایر امامان اهل بیت مشمول این آیه شریفه می باشند. عایشه همسر پیامبر اسلام (ص) در این رابطه می گوید: روزی پیامبر اسلام (ص) بین طلوع فجر و طلوع آفتاب جامهای سیاهی که از پشم بافته شده بود بر خودش انداخته بود که در این هنگام حسن بن علی آمد و رسول خدا او را زیر جامه کنار خود برد و سپس حسین آمد او هم زیر جامه کنار رسول خدا رفت و بعد از او فاطمه آمد که رسول خدا او را هم کنار خود برد و در آخر علی آمد و با آنان در زیر جامه یک جا شد. در این هنگام رسول خدا فرمود : إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً؛ یعنی همانا خداوند اراده کرده است که تنها شما اهل بیت را از هر گونه پلیدی و گناه پاک گرداند. حاكم نيشابوري در مستدرك مينويسد: «عبد بن جعفر از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ روايت ميكند كه آن حضرت ـ صلي الله عليه و آله ـ هنگامي كه رحمت الهي را در حال نزول ديدند فرمودند: به سوي من بخوانيد، صفيه گفت: چه كسي را؟ فرمود: اهل بيتم را، علي و فاطمه و حسن و حسين ـ عليهم السلام ـ را. آنگاه كه آمدند، آن حضرت ـ صلي الله عليه و آله ـ عباي خويش را بر روي آنان افكند، سپس دستانش را بالا برده وعرض كرد: خداوندا! اينان اهل بيت من هستند، سپس بر محمد و آل محمد صلوات فرستاد. در اين هنگام خداي حكيم اين آيه را نازل فرمود. و از ام سلمه نقل شده كه: «آيه تطهير در خانه من و در حالي كه پنج تن آل عبا در آن بودند، نازل گرديد. رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ آنان را با عبايي كه بر روي آنان افكند، پوشانيد. سپس عرضه داشت اينان اهل بيت من هستند، پروردگارا! رجس و پليدي را از آنان دور كن و ايشان را پاك و مطهر گردان. حال با توجه به این آیه و شأن نزول آن کدام یکی از صحابه چنین مقامی را دارا می باشد تا ما آنان را در کنار اهل بیت قرار دهیم. اگر ایراد وهابیت بر شیعه وارد است پس قبل از آن باید در این موارد هم اعتراض داشته باشند که چرا این آیهی شریفه شامل صحابه نمی شود. 2. آیهی قربی از امتیازات دیگری اهل بیت می باشد که می فرماید:قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى؛ «بگو: من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىكنم جز دوستداشتن نزديكانم [اهل بيتم].» این آیه محبت اهل بیت را بر مسلمانان واجب میکند در حالی که محبت هیچ صحابه ای بر مسلمانان واجب نمیباشد. پس وهابی ها در این موارد هم باید بر دین اسلام اعتراض داشته باشند که چرا اسلام این مقام را برای صحابه هم قائل نشده و سپس شیعیان را مورد ملامت قرار بدهند!. 3. از آیات و نیز از روایاتی مانند حدیث ثقلین ، حدیث سفینه، احادیثی که در وجوب محبت اهل بیت که در باره پیروی از آنان و فضایل و وجوب محبت و حرمت دشمنی با آنان بگذریم، اصلا فرستادن صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) از دستورات خدا و رسول خدا(ص) می باشد و یک امر توقیفی است و ما این اجازه را به خود نمی دهیم که برخلاف دستور رسول خدا(ص) دیگران را هم در کنار اهل بیت قرار بدهیم و اگر رسول خدا(ص) چنین دستوری نداشت ما بر اهل بیت هم اینگونه صلوات نمی فرستادیم. و خود این وهابی هم قبول دارند که پیامبر درباره اصحاب چنین دستوری نداده است پس ما بر طبق کدام دلیل بر اصحاب رسول خدا(ص) صلوات بفرستیم و بر صلواتی که از شخص رسول خدا نقل شده و مسلمانان را به آن دستور داده چیزی اضافه کنیم. عبدالرحمن بن ابي ليلي گويد: «كعب بن عجرة با من روبرو شد، گفت: «آيا هديهاي كه از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ گرفتهام را به شما هديه كنم؟» گفتم بده. گفت: «از آن بزرگوار سوال كرديم، صلوات بر شما اهل بيت چگونه ميباشد؟» فرمود: بگويند: «اللهم صل علي محمد و آل محمد كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم انك حميد مجيد، اللهم بارك علي محمد و آل محمد كما باركت علي آل ابراهيم انك حميد مجيد. مؤلف اضافه ميكند كه اين حديث با همين الفاظ و حروف از امام محمد بن اسماعيل بخاري نقل شده كه اهل بيت همان آل ميباشند. ابي زكريا بن شرف النووي در كتاب خود «التبيان» در موقع ختم قرآن ميگويد: «دعاهايي مستحب است و او هنگامیکه دعاها را بيان ميکند به اين دعا ميرسد كه بگويند: اللهم صل و سلم علي سيدنا محمد و علي آل محمد كما صليت علي ابراهيم و آل ابراهيم و بارك علي محمد و علي آل محمد كما باركت علي ابراهيم وآل ابراهيم في العالمين انك حميد مجيد. و نووي در شرح مسلم درباره كسي كه ميخواهد داخل مسجد شود دعاهايي را آورده است و ميگويد: «اين قبيل دعا در سنن ابي داود و غيره آمده كه من آن را مفصلا جمعآوري كردهام و در كتابي به نام «اذكار» آوردهام و آن گاه يكي از آنها را اينگونه ذكر ميكند: «اعوذ بالله العظيم و بوجه الكريم و سلطانه من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله اللهم فصل علي محمد و آل محمد و سلم اللهم اغفرلي ذنوبي و افتح لي ابواب رحمتك و في الخروج يقول...». پس، لفظ آل محمد ابتكار شيعيان نبوده، بلكه از صدر اسلام از زبان مبارك پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ ذكر شده و مسلمين هم همانگونه بيان كردهاند، كه در كتب روائي و تفسيري و تاريخي اهل سنّت فراوان ديده ميشود، و شبهه كننده محترم حتي به يكي از كتب برادران اهل سنّت توجه نداشتندكه در متن صلواتی که از رسول خدا (ص) بیان شده صحابه هیچ جایگاهی ندارند. با توجه به آنچه که بیان شد ما این حق را به خود نمی دهیم که بگوییم : «اللهم صل علی محمد و آل محمد و اصحاب محمد» بلکه تمام فرقه های اهل سنت نیز که در تشهد نماز صلوات را واجب می دانند اصحاب رسول خدا را داخل آن نمیکنند. بله در ابتدای خطبهها و سخنرانیها هم شیعه و هم سنی در کنار آل محمد بر صحابه هم صلوات می فرستند منتهی شیعه یک قیدی اضافه میکند مثلا می گوید: والصلاة و السلام علی سیدنا محمد و علی آله الطیبین و اصحابه المنتجبین» این قید را به این دلیل اضافه میکنند که شیعه تمام اصحاب را شایسته صلوات نمی داند زیرا طبق آیه شریفه وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلى عَذابٍ عَظيم؛ «و از (ميان) اعراب باديهنشين كه اطراف شما هستند، جمعى منافقند و از اهل مدينه (نيز)، گروهى سخت به نفاق پاى بندند. تو آنها را نمىشناسى، ولى ما آنها را مى شناسيم. بزودى آنها را دو بار مجازات مىكنيم ( مجازاتى با رسوايى در دنيا، و مجازاتى به هنگام مرگ) سپس بسوى مجازات بزرگى (در قيامت) فرستاده مىشوند.» ، برخی از صحابه منافق بوده اند. اما اهل سنت چون اعتقاد به عادل بودن همه اصحاب دارند قید اجمعین را در آن اضافه میکنند ومی گویند «... و علی اصحابه اجمعین». .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.