تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

باتوجه به اين كه در زبان عربي كلمه پس از حرف استثنا منصوب است‌، چرا در دو آيه ذيل منصوب نيست‌؟ 1ـ بقره‌، 26 "...وَ مَا يُضِل‌ُّ بِه‌ِي‌َّ إِلآ الْفَـَسِقِين‌َ " و 2ـ بقره‌، 99 "...وَ مَا يَكْفُرُ بِهَآ إِلآ الْفَـَسِقُون‌َ "


در زبان عربي كلمه پس از ادات استثنا ـ كه به آن مستثنا مي‌گويند ـ هميشه منصوب نيست‌. چنان چه جمله مثبت باشد و مستثنا منه در جمله ذكر شده باشد، مستثنا منصوب خواهد بود، مانند: جأ القوم الا زيداً اگر جمله منفي باشد و مستثنا منه ذكر نشده باشد ـ كه در اصطلاح ادبيات عرب به آن استثناي مفرّغ مي‌گويند ـ مستثنا اعراب مستثناي محذوف را مي‌گيرد. دو آية ياد شده از اين مورد است‌. در آية نخست "ما" نافي است و "يضل‌ّ" فعل و فاعل است‌، مستثنا منه محذوف است كه "احداً" بوده است‌. "الفاسقين‌" مستثنا است و منصوب مي‌باشد و نصب آن به يأ و نون است‌. در آية دوم "مأ" نافيه است‌، "يكفر" فعل است‌، مستثنا منه "احد" محذوف است "الفاسقون‌" اعراب مستثنا منه محذوف را گرفته و مرفوع شده است و رفع آن به واو و نون است‌.(ر.ك‌: اعراب القرآن‌، محيي الدين الدرويش‌، ج 1، ص 77 و 148.) eporsesh.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image