تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در پاسخ به این سؤال دو نکته را متذکر میشویم: 1. حوادث و ویژگیهای عالم قیامت را نباید با مسائل و ویژگی عالم دنیا قیاس کرد. به بیان دیگر؛ نباید ویژگیهای عالم دنیا را معیار بنیادی و تنها ملاک برای شناخت حوادث قیامت دانست، و در نتیجه تمام خصوصیات عالم دنیا را به عالم آخرت سرایت داد؛ زیرا عالم آخرت با یکسری تغییرات در نظام دنیا آغاز میشود: «در آن روز که این زمین به زمین دیگر، و آسمانها [به آسمانهاى دیگرى] مبدل میشود، و آنان در پیشگاه خداوند واحد قهار ظاهر میگردند».[1] از این جهت خصوصیات زمان و مکان در این دنیا را نمیتوان به طور دقیق در عالم آخرت جاری دانست.[2] چنانکه در قیامت ممکن است دو نفر کنار هم باشند ولی یکی در عذاب و تاریکی است و دیگری در نور و راحتی؛ «روزى که مردان و زنان منافق به مؤمنان میگویند: نظرى به ما بیفکنید تا از نور شما شعلهاى برگیریم، به آنها گفته میشود: به پشت سر خود بازگردید و کسب نور کنید! در این هنگام دیوارى میان آنها زده میشود که درى دارد، درونش رحمت است و برونش عذاب».[3] بنابراین، حضور ائمه اطهار(ع) در مدت 50 هزار مستلزم اذیت و آزار برای آنها نخواهد بود. 2. نکته اساسی دیگر این است که شفاعت ائمه(ع)، مستلزم حضور فیزیکی و عینی آنها در جایگاه شفاعت نیست؛ بلکه ممکن است این از سوی واسطههایی مانند ملائکه خدا صورت گیرد، یا میتوان گفت همان توجه و عنایت آنان برای شفاعت کافی است. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.