تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در اینکه عقل ، حسن و قبح برخی امور را می فهمد شکّی نیست. لذا یک کافر نیز می داند که دروغ گفتن بد است ، خیانت بد است ، دزدی بد است و ... . امّا هیچ کدام از علمای اسلام تا کنون نگفته اند که عقل ، حسن و قبح تمام امور را متوّجه می شود ؛ بلکه معتقدین به حسن و قبح عقلی قائلند که: عقل اجمالاً حسن و قبح برخی امور را ادراک می کند ؛ بخصوص حسن عدالت و قبح ظلم را. پس قائلین به حسن و قبح عقلی ، منکر حسن و قبح شرعی نیستند ؛ بلکه در کنار حسن و قبح شرعی حسن و قبح عقلی را نیز قائلند و معتقدند که اصل و اساس همانا حسن و قبح عقلی است. چرا که بدون آن حسن و قبح شرعی نیز قابل اثبات نیست. چون اگر عقل حکم نکند که باید از نبیّ صادق تبعیّت نمود ، شریعتی وجود نخواهد داشت. امّا اشاعره معتقدند که عقل قادر به درک هیچ حسن و قبحی نیست ؛ یعنی حتّی حسن عدالت و قبح ظلم یا حسن صداقت و قبح دروغ را هم متوجّه نمی شود. قائلین به حسن و قبح عقلی نیز این کلّیّت قول اشاعره را قبول ندارند نه حسن و قبح شرعی را. امّا اینکه ازدواج با دو خواهر خوب است یا بد ، عقل ، نفیاً و اثباتاً سخنی در این باره ندارد. لذا حسن و قبح آن را باید شریعت بیان نماید. شریعت نیز زمانی آن را جایز می دانست و زمانی دیگر آن را جایز ندانسته است. پس معلوم می شود که اصل این امر نه قبیح است و نه حسن ؛ بلکه امری است خنثی. لذا حَسَن و قبیح بودن این امر تابع مصالح جنبی دیگری است. مثل اینکه خوردن آب به خودی خود نه خوب است و نه بد ؛ امّا آنکه مجروح شده و خون ریزی نموده برای او خوردن آب بد است ؛ چون موجب می شود که خونریزی او بند نیاید ؛ و در مقابل ، آنکه دچار اسهال شده برای او خوردن آب خوب است. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.