تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این جهت تردیدی نیست که قرآن کریم خالق و آفریننده هر چیزی را خدا میداند. همانطوری که خدا را مبدا حیات میداند و میگوید حیات به دست خداست، او را مبدا و منشا موت (همان که ما او را بدی میدانیم) نیز میداند «یُحْیی وَ یُمیتُ»بقره/258 نه اینکه خداوند زنده میکند، یک چیز دیگری هست که دیگر مربوط به خدا نیست و او میمیراند. یا مثلاً: «وَ اَنَهُ هَوَ اَضحَکَ وَ اَبکی وَ اَنَهُ هَوَ اَماتَ وَ اَحیی» نجم/44 ـ 43 اوست که میخنداند یا موجبات سرور را فراهم میکند و هم اوست که میگریاند یا موجبات گریه و ناراحتی را به وجود میآورد. «اَلََُّذی خَلَقَ المَوتَ وَ الْحَیوهَ لِیَبلُوَکُمْ اَیٌکُمْ اَحسَنُ عَمَلاً» مُلک/2 خدایی که هم مرگ را آفرید و هم زندگی را آفرید. «وَ لَنَبْلُوَنَکُمْ بِشَیءٍ مِنَ الْخوفِ وَ الجوعِ وَ نَقصٍ مِنَ الاَموالِ وَ الاَنفُسِ وَ الثَمَراتِ وَ بَشِرِ الصابرینَ» بقره/156 شما را تحت آزمایش قرار میدهیم به نقصها و کمبودهائی در ناحیه مال یا در ناحیة جان به انواع مختلف. «اَلْحَمْدُ اللهِ الَّذی خَلَقَ السَّمواتِ وَ الاَرضَ وَ جَعَلَ الظُلُماتِ وَ النورَ» انعام/1 سپاس خدایی را که آفریننده آسمانها و زمین است و قرار دهنده نور و ظلمت. این جمله «و قرار دهنده نور و ظلمت» معلوم است که می خواهد یک عقیده خاصی را نفی کند که همان عقیده یزدان و اهریمن باشد، که خدا مبدأ نور است نه مبدأ ظلمت، و مبدأ ظلمت کس دیگری است؛ این طور نیست، مبدأ همه خداست. پس در این جهت ما نباید تردید داشته باشیم که آیا یک فکر ثنوی در قرآن وجود دارد؟ خیر،فکر ثنوی در قرآن وجود ندارد.
مجموعه آثار شهید مطهری ج4 - توحید. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.