زنانی که ازدواج با آنها حرام /

تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

سوالی درباره مساله تنقیح مناة داشتم که اطلاعات اندکی درباره آن در درس اصول فقه دانشگاهی خود کسب کرده بودم ( رشته اینجانب فقه و حقوق اسلامی است ) با آنچه من از این مبحث دریافته ام ؛ تنقیح مناه یعنی اینکه ما نیت اصلی خداوند از تحریم یک مساله را بفهمیم ، و اگر اینطور شد ؛ با از بین بردن آن نیت اصلی و جلوگیری از تحقق آن ؛ میتوانیم آن پدیده را انجام دهیم . مثال بارز آن هم از طرف استاد ما ؛ مساله تحریم خرید و فروش خون در اسلام بود که بواسط حرام بودن خون ؛ خریدو فروش آن نیز حرام و باطل بود تا آنکه با همین قاعده فقهی ؛ وقتی ما فهمیدیم هدف خالق از تحریم این مسئاله ؛ آن نبوده که جان بیماران به خطر بیفتد ؛ در نتیجه امروزه خرید و فروش خون در بیمارستان با هدف کمک به جان انسانها ؛ حلال شده استو یا حلال بودن دلستر ؛ که با پی بردن به هدف اصلی خالق از تحریم مسکرات ( سکرآور بودنشان ) و از بین بردن سکرآوری در دلستر ؛ این نوشیدنی حلال میشودحال سوال من درباره مساله همجنسگرائی است . ما در قرآن و روایات دلایل زیادی بر تحریم همجنسگرایی داریم . از سوی دیگر منابع علم ژنتیک ؛ و پزشکان معتبر روانشناس و ژن شناس ؛ امروزه مادرزادی بودن این مساله را در حدود ده درصد انسانها اثبات کرده اند . ( در اینجا نمیخواهم به بحث درباره درست یا غلط بودن نظر این کارشناسان بپردازم سوال من چیز دیگری است )من میگویم برفرض آنکه حرفهای این متخصصین و پزشکان صحیح باشد و همجنسگرایی امری مادرزادی و غیرقابل تغییر در ده درصد مردم دنیا باشد ؛ آیا ما میتوانیم با استفاده از قاعده تنقیح مناه ؛ برای همجنسگرایان عقد شرعی جاری کرده و برای آنان ازدواج را متصور شویم ؟به این شرح که در قرآن همجنسگرایی به این دلیل تحریم شده که نسل بشر را منقرض میکند ؛ و اگر آزاد شود کسی به سراغ جنس مخالف و بچه دار شدن نمیرود . و باعث خیانت بین زوج ها خواهد شد .حالا اگر برای ما با علم یقین ثابت شود که همجنسگرایی در همه مردم دنیا وجود ندارد و بجز همان ده درصد ؛ کسی به سراغش نمیرود و حتی اگر آزاد هم شود مردم عادی همجنسگرایی نخواهند نمود ؛ و با اثبات اینکه این ده درصد چاره ای ندارند و نمیتوان آنها را به هیچ طریقی به جنس مخالف مایل نمود ؛آیا میتوان مانند حکم حلال شدن نوشیدن دلستر و یا خرید و فروش خون ؛ همجنسگرایی را نیز با قاعده تنقیح مناه ، فقط درباره همان کسانیکه بطور مادرزادی به آن مبتلا هستند ؛ حلال کرد و عقد شرعی بینشان جاری نمود تا هم جامعه به فساد نیفتد و هم اقدام آنان چارچوب شرعی پیدا کند و به هرزگی دچار نشوند ؟و اگر پاسخ خیر است ؛ خواهشمندم توضیح بفرمایید که در چه صورتی میتوان از تنقیح مناه برای حلال کردن برخی حرامها بهره جست.


مفهوم تنقیح مناط این نیست، بلکه معنای آن این است که عرف از دلیل معنای وسیعتری بفهمد مثلا در عیوب فسخ نکاح عرف می گوید منظور این است که هر چیزی که مانع از آمیزش شود موجب فسخ نکاح است خواه از عیوب هفت گانه فسخ نکاح باشد یا عیوب دیگری که این اثر را داشته باشد.در مورد همجنسگرایی این استنباط کاملا اشتباه است نه تنقیح مناط است و نه دلیل دیگری از ادله معتبر شرع و یک گناه عظیم را با این بهانه ها نمی توان مجاز شمرد و این آمارها را نیز باور نکنید. .

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

مرجع: آیت الله مکارم شیرازی

ایجاد شده در 1400/12/14



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image