تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
پاسخ اجمالی:
داشتن همسر و فرزند گر چه محتمل است و غیبت آن حضرت این لازمه را در پی ندارد که حتماً باید سنت الاهی ازدواج ترک گردد، اما در روایات نمیتوان به دلیل قانع کنندهای در این باب برخورد کرد و شاید بتوان گفت: همان طورکه تقدیر الاهی بر این تعلق گرفته که وجود نازنین آن حضرت در پس پرده غیبت باشد، بر این هم تعلق گرفته که به خاطر مصالحی این مسئله در پرده ی ابهام باشد.
پاسخ تفصیلی:
زندگانی شخصی حضرت مهدی (عج) از جمله مسائلی است که نمیتوان در آن به سادگی به علم و یقین رسید، ولی میتوان با بررسی روایات، احتمالی را به واقع نزدیک تر دانست. در این موضوع که آیا امام زمان (عج) زن و فرزند دارد، سه احتمال وجود دارد:
الف: امام (عج) اساساً ازدواج نکرده است.
ب: ازدواج کرده است اما فرزند ندارد.
ج: آن جناب ازدواج کرده و فرزند هم دارد.
لازمهی پذیرش احتمال اول، این است که آن حضرت یکی از سنتهای اسلامی را ترک گفته باشد و چنین امری بعید به نظر میرسد.
البته گفته شده است که مسئله ی غیبت امام زمان اهم است و ازدواج مهم و مانعی ندارد که به خاطر امر مهم تر، مسئله ی مهم ترک شود، ولی این گفتار مورد پذیرش نیست؛ چون میان غیبت و ازدواج تزاحمی وجود ندارد و این دو قابل جمع هستند.
اما در احتمال دوم گر چه اشکال احتمال اول وجود ندارد؛ اما این سؤال بی پاسخ میماند که آیا همسر آن حضرت هم عمر طولانی دارد، یا آن جناب در هر زمان همسرهای متعددی بر میگزیند؟ دلیلی در این رابطه وجود ندارد که موضوع را بر ما روشن کند، اما میتوان گفت که پذیرش ازدواج با همسرهای متعدد، استبعادی ندارد و غیبت امام (عج) اقتضا ندارد که امام (عج) یک داشته همسر باشد که همچون او دارای عمر طولانی باشد؛ زیرا از بعضی از روایات به دست میآید که غیبت آن جناب غیبت عنوانی است نه شخصی.[1] لذا میتواند با مردم به صورت ناشناس حشر و نشر داشته باشد و با آنها زندگی کند، اما کسی نداند که ایشان امام زمان (عج) است.
این سؤال در احتمال سوم هم مطرح میگردد. علاوه بر این که بعضی این احتمال را بعید شمردهاند؛ زیرا اگر امام زمان (عج) فرزندانی داشته باشد، بالاخره آنها روزی به جست و جوی اصل خود میپردازند و... و این با فلسفهی غیبت سازگاری ندارد.
در میان روایات هم نمیتوان به دلیل معتبری دست یافت که یکی از این سه را تأئید نماید.
شیخ طوسی از امام صادق (ع) روایت کرده است که: "لایطَّلعُ علی موضِعه احدٌ من وُلْدِه ولا غیره".[2] اما همین سخن را نعمانی به گونهی دیگر نقل کرده است: "لایطلع علی موضعه احدٌ من ولی و غیره".[3]
از این رو با وجود این اختلاف، استناد به نقل شیخ، اطمینان بخش نیست، بلکه از جهاتی همانند علو سند و لفظ حدیث، روایت نعمانی معتبرتر به نظر میرسد، مثلاً از یک سو در حدیث شیخ طوسی، ضمیر مفرد به جای جمع آمده است. (به جای اینکه گفته شود فرزندان او و دیگران، آمده که فرزندان او و دیگری) مگر این که یکی از این سه احتمال را بپذیریم:
أ: آوردن ضمیر "ه" در "ولده" از اشتباهات نسّاخ بوده است. ب: روایت خواسته است اشاره کند که امام یک فرزند دارد. ج: مراد از لفظ "ولد" اسم جنس است.
لذا عدهای گفتهاند که روایت شیخ طوسی در مقام بیان، مبالغهی در خفا میباشد، نه این که آن حضرت فرزندی دارد، بلکه در صدد بیان این نکته است که بر فرض اگر آن حضرت فرزندی میداشت، از جایگاه و سرّ او، آن فرزندان هم آگاه نبودند.[4] و از سوی دیگر اگر از اشکال سندی بعضی از متون که در این باب وجود دارد، صرف نظر کنیم، صراحتی در آنها مشاهده نمیشود و قابل حمل بر عصر ظهور میباشند. مثلاً ابن طاووس از امام رضا (ع) نقل کرده است که: "اللهم اعطه فی نفسه و اهله و ولده و ذریته".[5] از امام صادق (ع) هم روایت شده که: "کانی اری نزول القائم فی مسجد السهلة باهله و عیاله".[6]
عدهای با تمسک به داستان جزیرهی خضرا گفتهاند که امام (عج) فرزندانی دارد که بر آن جزیره با نظارت آن امام ، حکومت میکنند و... . اما باید گفت که این داستان، افسانهای بیش نیست.[7] و بیشتر به داستان تخیلی شبیه است تا داستان واقعی.
علامه ی مجلسی (ره) در این باب میفرماید: چون این داستان را در کتابهای معتبر نیافتم، آن را در فصلی جداگانه آوردهام.[8] و شیخ آقا بزرگ تهرانی آن را یک داستان تخیلی شمرده است.[9]
نتیجه، این که گر چه داشتن همسر و فرزند محتمل است، اما در این باب نمیتوان به روایت معتبری استناد کرد.[10] و از سوی دیگر دلیل محکم و معتبری هم بر ترک سنت الاهی ازدواج از طرف امام زمان (عج) وجود ندارد.[11] .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.