تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

ضرورت برپايى حكومت عدل جهانى از راه فطرت چگونه قابل تبيين است ؟


ايمان به حتميت ظهور منجى عالم در فكر عموم انسان هان وجود دارد ، منشاء اين فكر يك رشته اصول قوى و متين است كه از سرشت و فطرت اصيل انسانى سرچشمه گرفته است ؛ زيرا بشر فطرتا طالب رسيدن به كمال در تمام زمينه هاى مربوط به خود است و او مى داند كه اين كمال ، تنها در سايه حكومت عدل توحيدى تحقق مى يابد.شهيد صدر رحمة الله عليه مى فرمايد:((اعتقاد به مهدى عليه السلام تنها نشانه ى يك باور اسلامى با رنگ خاص دينى نيست ، بلكه افزون بر آن ، عنوانى است بر خواسته ها و آرزوهاى همه ى انسان ها با كيش ها و مذاهب گوناگون ، و نيز بازده الهام فطرى مردم است كه با همه ى اختلاف هايشان در عقيده و مذهب دريافته اند كه براى انسانيت در روى زمين روز موعودى خواهد بود كه با فرارسيدن آن ، هدف نهايى و مقصد بزرگ رسالت هاى آسمانى تحقق مى يابد ...))(1) برهان فطرت را با بيان هاى مختلف مى توان تبيين نمود:بيان اولالف : انسان در درون خود ميل به حكومت عدل جهانى توحيدى را احساس ميكند.ب : اين حكومت بايد موجود شود؛ زيرا ميل و كشش درونى از امور ذات الاضافه است كه بدون مضاف اليه مكان پذير نيست .ج : مصداق كامل آن حكومت حضرت مهدى عليه السلام است .نتيجه : حكومت عدل جهانى ضرورت دارد.بيان دومالف : انسان با قطع اميد از وضعيت موجود جهان احساس نوعى اميد به حكومتى برتر دارد.ب : وجود چنين اميدى دليل بر تحقق آن در عالم خواهد بود.نتيجه : حكومت عدل جهانى ضرورت دارد.بيان سومالف : انسان فطرتا از ظلم متنفر است .ب : انسان آنچه را كه از او متنفر است طبيعتا نابودى آن را خوش دارد.ج : بشر ، خود به تنهايى قادر بر اين عمل نيست .نتيجه : برپايى حكومتى كه در آن اثرى از ظلم نباشد ضرورت دارد.پی نوشت:1- بحث حول المهدى عليه السلام ، ص 7 و 8.منبع :موعود شناسی وپاسخ به شبهات، نویسنده: علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image