تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر کسى روزه ماه رمضان را به خوردن یا آشامیدن یا جماع یا استمناء یا باقى ماندن بر جنابت باطل کند، در صورتى که بداند آن کار روزه را باطل مىکند، علاوه بر قضا، کفاره هم بر او واجب مىشود. و همچنین (بنا بر احتیاط واجب) قضا و کفاره لازم است بر کسى که جاهل به حکم بوده ولی در جهل خود معذور نبوده، و احتمال مىداده که این کار مبطل روزه باشد. و اما کسى که مساله را نمىدانسته و در جهل خود معذور بوده یا مطمئن بوده که این کار روزه را باطل نمىکند کفاره بر او نیست و فقط قضا کافی است. و اگر استمناء کند یا باقی بر جنابت بماند، در حالى که جاهل باشد به اینکه چنین کاری روزه را باطل مىکند چنانچه در جهل خود معذور باشد، روزه اش صحیح است. ولى اگر مىدانسته این کار مبطل روزه است ولی نمىدانست کفاره دارد در این صورت باید قضا کند و کفاره هم بدهد.و در کفاره افطار روزه ماه رمضان، کافی است به شصت فقیر هر کدام یک مد طعام بدهد (۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان یا ماکارونی و مانند آنها). و اگر قضای آن را یک سال تأخیر بیاندازد تا ماه رمضان بعد برسد باید بابت هر یک روزعلاوه بر قضا یک مد طعام (کفاره تأخیر) به فقیر بدهد و اگر بیش از یک سال تاخیر بیاندازد کفاره تکرار نمىشود.و دادن قیمت در کفارات مجزی نیست، بله میتوانید مبلغ را به شخص دیگری بدهید و او را وکیل کنید تا با آن غذا بخرد ( ۷۵۰ گرم نان یا آرد یا ماکارونی یا مانند آن ) وآن را تملیک فقیر کند، همچنانکه میتوانید قیمت را به مستحق داده و او را وکیل کنید تا با آن به وکالت از شما غذا بخرد وبرای خود قبول کند، ولی ذمه شما مشغول میماند تا اینکه وکیل یا مستحق این فعل را به وکالت از شما انجام دهد، پس باید یقین به آن پیدا کرد. منبع: sistani.org .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.