تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
از نظر لغت عرب، عبد به انسانی گفته میشود که سر تا پا تعلق به مولی دارد، ارادهاش تابع اراده مولی و خواستش تابع خواست او است. [i] عبادات کامل آخرین حد تواضع و خضوع است که به عنوان تعلق و وابستگی مطلق و تسلیم بی قید و شرط «عابد» در مقابل «معبود» انجام میگیرد. بنابر این [ii] «معبود» کسی است که نهایت اکرام و انعام را کرده است و او کسی جز خدا نیست. [iii] عبودیت کامل آن است که انسان جز به معبود واقعی یعنی کمال مطلق نیندیشد و جز در راه او گام برندارد و هر چه را غیر او است فراموش کند حتی خویشتن را. هر یک از عبادات و اطاعات انسان، گامی است، به سوی تکامل او، که قلب را صفا میبخشد و شهوات را کنترل میکند و روح اخلاص را تقویت میکند. آنچه عبادت را واجب کرده است امر خداوند متعال به عبادت میباشد. این نکته مسلم است که خداوند هیچ نیازی به عبادت انسان و دیگر موجودات (ملائکه) ندارد. بلکه از آنجا که بندگانش را دوست دارد، و میخواهد این بنده فقیر و گرفتار را نجات بخشیده و آنان را به کمال برساند، به آنها دستور داده تا عبادت او را به جا آوردند، و اگر بنده این دستور را به خوبی و درستی انجام دهد هیچ منتی بر خدا ندارد، بلکه این خداست که چون او را از مواهب و کمالات بهرهمند کرده است بر او منت دارد. همانگونه که اگر پزشک متخصص داروی شفا بخشی را برای مریض تجویز نماید و مریض به دستور پزشک عمل کند و سلامتی خود را باز یابد، هیچ منتی بر پزشک نخواهد داشت، بلکه این پزشک است که بر او منت دارد. قرآن مجید این نکته را چنین بیان کرده است : یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَیَّ إِسْلامَکُمْ بَلِ اللّهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَداکُمْ لِْلإیمانِ» یعنی: آنها (مشرکین) بر تو منت می گذارند که مسلمان شده اند، بگو اسلام آوردن خود را بر من منت نگذارید بلکه خداوند بر شما منت می گذارد که شما را به سوی ایمان هدایت کرده است اگر در ادعای ایمان راست می گوئید. [iv] .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.