تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
این عالم، عالم اقتضا است و هر تاثیری که در روایات هست منظور تاثیر اقتضایی آن است نه علی و حتمی . نماز ذی القعده هم همین طور است یعنی اقتضای چنین تاثیری را دارد. هر تاثیر اقتضایی مشروط به وجود شرایط دیگر و نبود موانع است تا حتمی شود. بنابراین هیچ عملی را نمی توانی پیدا کنی که اگر آن را انجام بدهی حتما عاقبت به خیرت کند وهیچ کسی را بغیر از معصومین علیهم السلام نمی توانی پیدا کنی که حتما عاقبت به خیر شده باشد! هرعمل عبادی هر چند که عالی باشد وحیات بخش، تا وقتی اثر دارد که امور دیگری آن را خراب نکند، رسول خدا صلی الله علیه وآله برای یارانش حدیث می خواند که اگر کسی یک «سبحان الله والحمدلله ولااله الا الله » بگوید درختی را برای خود در بهشت غرس کرده (کاشته) بعضی (شاید برای تمسخر گفته باشد) گفتند که اگر چنین باشد ما در بهشت بوستانهایی داریم ! حضرت فرمودند : البته که دارید ولی به شرطی که آتشی نفرستید تا آن بوستانها را نابود کند !حضرت ثواب و پاداش تسبیح را با یقین بیان فرمودند، ولی برای رسیدن به چنین پاداشی شرط گناه نکردن را گذاشتند ، یعنی اینکه تسبیح اقتضای چنین پاداشی را دارد اما اگر مانعی که به دست خودتان ومحصول اعمال خودتان است ، درست نکنید تا جلوی آن اقتضاء را بگیرد ! در موضوع نماز یکشنبه ذی القعده هم ،چنین است که این پاداش وثواب را دارد ولی به شرطی که این اقتضاء با اعمال دیگر از بین نرود! .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.