تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
ج: 1 برداشتن اعضای افرادی که به علت سکته مغزی یا تصادف از لحاظ پزشکی امیدی به زنده ماندن آنان نیست; ولی قلب آنها از کار نیفتاده است مشکل است، خصوصاً قلب را که هنوز از کار نیفتاده، اگر بردارند بعید نیست که صدق قتل کند. ولی نسبت به سایر اعضا اگر حفظ جان مسلمانی متوقف بر برداشتن آنها باشد، مانعی ندارد.
2 قطع اعضای میت مسلمان جایز نیست، مگر این که حفظ جان یا سلامتی مسلمانی متوقف بر قطع و پیوند آن باشد و از غیر مسلمان جایگزین نباشد، که در این فرض جایز است. و در این صورت، اذن قبلی و وصیّت لازم نیست، ولی بنابر احتیاط، دیه آن را طبق مسأله 2158 بدهند تا برای میت در امور خیریه مصرف شود.
3 ملاک جواز و عدم جواز همان است که در جواب سؤال دوم بیان شد. و اجازه و عدم اجازه تأثیری ندارد.
4 می تواند وصیت کند و رضایت خود را اعلام کند. اما ملاک جواز عمل به وصیّت او همان است که در جواب سؤال دوم گفته شد.
5 بلی بنابر احتیاط دیه ثابت است و باید آن را صرف امور خیر برای میت کنند.
6 دیه بر عهده پزشک است، اما پزشک می تواند با بیمار قرار بگذارد که بیمار دیه را از طرف پزشک بپردازد.
7 صرف امور خیر برای میت شود. .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.