آثار اخلاص  /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

سلامکسب رضایت و قرب خدا (نه به قصد رسیدن به بهشت،بلکه فقط کسب رضایت و قرب خدا چون معبود و معشوق است)چه برکات و چه اثراتی دارد؟تشکر


پرسشگر گرامی به نکات زیر توجه نمایید :الف ) اخلاصاینکه انسان هر کار و عملی را فقط برای رسیدن به قرب الهی انجام دهد ، یعنی اخلاص ، اخلاص دارای اهمیت فوق العاده ای است و به دست آوردن آن نیاز به سیر و سلوک عملی و اخلاقی دارد و به همین راحتی به دست نمی آید ، چنانچه پیامبراکرم صلی الله علیه و آله می فرماید : «الاخلاص سِرٌّ مِن اَسراری اِستَودِعَهُ قلب مَن اَحبَبتَهُ مِن عِبادِی؛ اخلاص یکی زا اسرار من است و آن را در قلب هر کس از بندگانم را که دوست بدارم به ودیعه می گذارم. » (محجة البیضاء، جلد 8، صفحه 125) و امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: «الاخلاص اشرف نهایة؛ اخلاص باارزشترین مقامی است که انسان به آن می رسد. » ( تصنیف الغرر، صفحه 197، رقم 3894.) و در تعبیر بلند دیگر می فرماید: «الاخلاص اعلی الایمان؛ اخلاص برترین مقام ایمان است. » (غرر الحکم، جلد 1، صفحه 30) ب ) آثار و برکات اخلاص در اینجا مهم ترین آثار و برکات اخلاص را ذکر می نمائیم:1 . عدم تسلّط شیطان به نصّ کریمه قرآن دیگر شیطان را به هیچ وجه من الوجوه برایشان تسلّط و اقتدارى ندارد: «قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ - إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»( ص(38)؛آیه 82 – 83)؛« گفت: «به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد، مگر بندگان خالص تو، از میان آنها!»بدیهى است که این استثناء تشریعى نیست بلکه به واسطه اقتدار ذاتى مخلصین در مقام توحید، دیگر شیطان را قدرتى نبوده و به علّت ضعف و ناتوانى خود نمى تواند در این مرحله به آنان دست یابد. بارى چون مخلصین خود را براى خدا خالص نموده به هر چیز که مى نگرند خدا را مى بینند، و شیطان به هر قسم و کیفیّتى بر ایشان ظهور کند باز با نظر الهى در آن شى ء مى نگرند و استفاده الهیّه مى کنند، لذا شیطان از اوّل امر نزد این طایفه اعتراف به عجز و مسکنت خود نموده و سپر مى اندازد و الا شیطان ذاتش براى اغواء بنى آدم است و کسى نیست که بخواهد به کسى ترحّم نموده و دست از گمراهی او بردارد. 2 . معاف بودن از محاسبه در روز محشر این گروه از محاسبه و حضور در عرصه محشر معاف و فارغ هستند.در قرآن کریم آمده: «وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِى السَّماواتِ وَ مَنْ فِى الْأرْضِ الا مَنْ شَاءَ اللهُ »(الزمر(39) ،آیه 68)؛« و در«صور» دمیده مى شود، پس همه کسانى که در آسمانها و زمینند مى میرند، مگر کسانى که خدا بخواهد» از این آیه به طور حتم دستگیر مى شود که به طور اجمال جماعتى از فزع و صعقه قیامت در امانند، خداوند متعال در آیه دیگر فرموده است: «فَإنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ - الا عِبادَ اللَهِ الْمُخْلَصینَ »( الصافات (37)،آیه 127- 128)« ولى به یقین همگى(در دادگاه عدل الهى) احضار مى شوند! مگر بندگان مخلص خدا! »هنگامی که این آیات به یکدیگر ضمیمه گردد معلوم مى شود که آن گروه که از صعقه قیامت در امانند عبارتند از: بندگان مخلَص خدا، زیرا بندگان مخلص به یک معنى ابدا داراى اعمالى نیستند تا آنان را براى حساب آن در عرصه قیامت حاضر سازند. چرا که آنان در همین دنیا همواره اعمال خود را محاسبه نموده و جبران مافات نموده اند. 3 . عطا شدن همه ثوابها آنچه از ثواب و اجر به هر کس برسد و در روز قیامت به او عطا شود.تمامی پاداش های اخروی در مقابل عمل انسان ها خواهد بود مگر این صنف از بندگان که کرامت الهیّه بر ایشان ماوراء پاداش عمل است خداوند متعال در این باره می فرماید:وَ ما تُجْزَوْنَ الا ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ - إلا عِبَادَ اللَهِ الْمُخْلَصینَ »( الصافات(37) ،آیه 39-40)؛« و جز به آنچه انجام مى دادید کیفر داده نمى شوید، مگر بندگان مخلص خدا» و نیز در آیه دیگر مى فرماید: لَهُمْ ما یَشَاؤُنَ فیها وَ لَدَیْنَا مَزیدٌ»( ق(50)،آیه 35)؛«هر چه بخواهند در آنجا براى آنها هست، و نزد ما نعمتهاى بیشترى از مقدار اراده و مشیّت آنان براى آنان خواهد بود است(که به فکر هیچ کس نمى رسد) ».پس معلوم مى شود که از کرامات الهیّه چیزهائى که فوق اراده و مشیّت و بالاتر از سطح فکر و میزان طیران مرغ اختیار و اراده آنهاست داده خواهد شد و این نکته شایان دقّت است و قابل توجّه. 4 . مقام منیع و رفیع آنان داراى مقامى منیع و منصبى رفیع و مرتبه اى عظیمندمخلصین از چنان جایگاه رفیعی برخوردارند که می توانند حمد و سپاس ذات احدیّت و ثناى الهى را کما هو حقّه همانطور که سزاوار آن ذات اقدس است بجا آورند. در قرآن کریم می خوانیم:«سُبْحَانَ اللَهِ عَمَّا یَصِفُونَ - الا عِباد اللَهِ الْمُخْلَصینَ»( الصافات(37)، آیه 15 )«خداوند منزّه است از هر چه وصف کنند، مگر (وصف) بندگان پاک شده و خالص شده ما». و این غایت کمال مخلوق و نهایت منصب ممکن است.( ر.ک : رساله لب اللباب ص : 44- 47) 5 . بالاترین مصلحت هاخداوند متعال بالاترین مصلحت های خود را برای وی مقرر می نمایدحضرت زهرا(سلام الله علیها) در این باره فرموده اند:« مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ»( عدة الداعی و نجاح الساعی، ص233)؛« «کسى که عبادت پاک و خالص خود را به بالا بفرستد، خداوند عزیز و جلیل، بهترین مصالحش را بر او نازل مى گرداند» 6 . جاری شدن چشمه های حکمتدر روایتی از پیامبر (ص) آمده است که فرمود: «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یَوْماً فَجَّرَ اللَّهُ یَنَابِیعَ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ»( عدة الداعی و نجاح الساعی ، ص232)؛« هر کس چهل روز براى خدا اخلاص ورزد خداى تعالى چشمه هاى حکمت را از قلبش به زبانش سرازیر مى کند .براى آگاهى بیشتر ر. ک:1- آسمان معرفت حسن زاده آملى 2- نشان از بى نشان هامقدادى3- فضیلت هاى فراموش شده تربتى4- مجموعه دیدار با ابرار5- اربعین حدیث (حدیث 2) امام خمینى (ره)6- نقطه هاى آغاز در اخلاق عملى آقاى کنى، ص 427 و 4267- «عجب و ریا» سید احمد فهرى. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image