احکام / استفتاء / استفتاء از آیت الله العظمی جوادی آملی / استفتاء از آیت الله جوادی آملی / آیت الله جوادی آملی / تذهیب قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

با توجه به اینکه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسائل مربوط به چاپ و نشر قرآن کریم فعالیت تحقیقاتی می‌نماید، مستدعی است ما را از نظر شریف خویش درباره روایت ذیل و سؤالات مطرح شده بهره‌مند فرمایید: «علی بن ابراهیم، عن أبیه، عن صفوان، عن ابن مسکان، عن محمّد بن الورّاق، قال: عرضت علی أبی‌عبدالله «علیه‌السّلام» کتاباً فیه قرآن مختّم معشّر بالذهب و کتب فی آخره سورة بالذهب فأریته إیاه فلم یعب فیه شیئاً إلاّ کتابة القرآن بالذهب، و قال: لایعجبنی أن یکتب القرآن إلاّ بالسواد، کما کتب أوّل مرّة» (اصول کافی، جلد ٢، کتاب فضل القرآن، باب النوادر، ص629، ح8). 1. با توجه به روایت یادشده، آیا چاپ کل متن قرآن کریم با رنگی غیر از رنگ مشکی را مجاز می‌دانید یا خیر؟ 2. با توجه به اینکه در مصاحف چاپ شده در برخی از بلاد اسلامی لفظ جلاله «الله» یا بعضی از حروف به منظور آموزش قرآن، به رنگی غیر از مشکی ملاحظه می‌شود، آیا این کار از نظر حضرتعالی مجاز است یا خیر؟


١. تعشیر ـ یعنی بعد از ١٠ آیهٴ علامت نهادن ـ با رنگ غیرمشکی هم جایز است.٢. اَولیٰ پرهیز از نوشتن متن قرآن با طلا است، هرچند تذهیبِ ورق، حاشیه و جلد جایز است.٣. نوشتن متن قرآن با رنگی که مشکی نیست ممنوع نیست؛ ولی با رنگ مشکی اَولی است. ١١/٣/٨٢منبع: esra.ir .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image