تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
این سؤال از دفاتر مراجع عظام تقلید استفتاء شد و پاسخ ایشان به شرح زیر می باشد: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): منافع عین مرهونه متعلق به مالک خانه می باشد نه متعلق به شخصی که رهن کرده است بنابراین اجاره دادن آن معنی ندارد ولی اگر به شما به صورت بیع شرط، همه یا بخشی از آن را بفروشد می توانید به او اجاره دهید. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): می تواند خانه را به نحو بیع خیاری بفروشد به این معنی که برای خود تا یک سال خیار جعل کند به این معنی که سر سال پول را بیاورد و معامله را فسخ کند و شخص مالک می تواند خانه خود را به هرکس که بخواهد اجاره دهد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): فرض مذکور صحیح نمی باشد. حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته): اگر آنچه گفته شده است، واقعاً مقصود دو طرف قرارداد باشد و هنگام عقد قرض هیچگونه شرطی به نفع قرض دهنده مانند رهن خانه یا اجاره آن و غیره نباشد، این عمل بلامانع است. ولی اگر در ضمن عقد قرض، شرطی به نفع قرض دهنده وجود داشته باشد، قرض، ربوی و حرام و باطل است. و اگر مقصود از این مجموعه دستیابی به ثمره ربا بدون قرض مشروط به ربا باشد - یعنی حیله ای برای ربا باشد - حرام و باطل است. لینک به سایت استفتائاتاین سؤال، پاسخ تفصیلی ندارد. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.