تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
اخلاق کریمه امام رضا (علیهالسلام) دربرخورد با دیگران
نوع برخورد و معاشرت پسندیده امام به گونهای بود که بدون استثناء، در دلهای مردم نفوذ فراوان داشت(1).
همواره متبسّم و خوشرو بود و در معاشرت نیکو سرآمد و مثال زدنی بود؛ ابراهیم بن عباس میگفت: «امام رضا (علیهالسلام) با سخن هرگز به هیچ کس جفا نکرد و کلام کسی را نبرید تا مگر شخص از گفتن باز ایستد. و حاجتی را که میتوانستبرآورده سازد رد نمیکرد. پاهایش را دراز نمیکرد و هرگز روبهروی کسی که نشسته بود، تکیه نمیداد و هیچ کس از غلامان و خادمان خود را دشنام نمیداد. هرگز آب دهان بر زمین نمیافکند و در خندهاش قهقهه نمیزد بلکه تبسم مینمود.»(2)
با زیر دستان و خادمان خود با مهربانی و ملایمت برخورد میکرد، چون تنها میشد همه آنان را جمع میکرد، بزرگ و کوچک، و با آنان سخن میگفت. او به آنان انس میگرفت و آنان با او. در تنهایی، هنگامی که برایامام غذا میآوردند آن حضرت خادمان و حتی دربان و نگهبان را بر سر سفرهاش مینشاند و با آنها غذا میخورد.
مردی از اهالی بلخ میگفت:
در سفر خراسان با امام رضا علیه السلام همراه بودم، روزی سفره گسترده بودند و امام همهی خدمتگزاران و غلامان حتی سیاهان را بر آن سفره نشاند تا همراه او غذا بخورند. من به امام عرض کردم:فدایتان شوم.بهتر است اینان بر سفرهیی جداگانه بنشینند.فرمود: ساکتباش،پروردگار همه یکی است،پدر و مادر همه یکی است،و پاداش هم باعمال است.(3)
به آمد و شد مومنان با یکدیگر، تاکید داشت و میفرمود«سخی از غذای مردم میخورد تا مردم هم در سر سفره او حاضر شوند و از غذاهای او بخورند، و لیکن بخیل برای اینکه مردم از طعام او نخورند از خوردن طعام دیگران خودداری میکند»(4)
مهمان را دوست میداشت و بر اکرام او پای میفشرد؛ شبی امام میهمان داشت،در میان صحبت چراغ نقصی پیدا کرد،میهمان امام دست پیش آورد تا چراغ را درست کند،امام نگذاشت و خود این کار را انجام داد و فرمود:ما گروهی هستیم که میهمانان خود را بکار نمیگیریم.(5)
تواضع و فروتنی امام مثال زدنی بود ؛ یک بار شخصی که امام را نمیشناخت در حمام از امام خواست تا او را کیسه بکشد،امام علیه السلام پذیرفت و مشغول شد،دیگران امام را بدان شخص معرفی کردند،و او با شرمندگی به عذرخواهی پرداخت ولی امام بی توجه به عذر خواهی او همچنان او را کیسه میکشید و او را دلداری میداد که طوری نشده است.(6)
حقوق دیگران رعایت حقوق مردم و توجه به حق رنج کشیدگان یک اصل قطعی و غیر قابل خدشه در زندگی اجتماعی امام بود، توجه به دادن دسترنج زحمت کش و تعیین مزد پیش از انجام کار، یکی از نمونههای دغدغهمندی امام است ؛ به این ماجرا که سلیمان جعفری آن را گزارش میکند، بنگرید: برای برخی کارها خدمت امام بودم، چون کارم انجام شد خواستم مرخص شوم،امام فرمود:امشب نزد ما بمان. همراه امام به خانهی او رفتم،هنگام غروب بود،غلامان حضرت مشغول بنائی بودند امام در میان آنها غریبهیی دید،پرسید:این کیست؟عرض کردند:به ما کمک میکند و به او چیزی خواهیم داد. فرمود:مزدش را تعیین کردهاید؟
گفتند:نه!هر چه بدهیم میپذیرد.
امام بر آشفت و خشمگین شد.
من به حضرت عرض کردم:فدایتان شوم خود را ناراحت نکنید. ..
فرمود:من بارها به اینها گفتهام که هیچکس را برای کاری نیاورید مگر آنکه قبلا مزدش را تعیین کنید و قرار داد ببندید.کسی که بدون قرار داد و تعیین مزد کاری انجام دهد اگر سه برابر مزدش را بدهی باز گمان میکند مزدش را کم دادهیی،ولی اگر قرار داد ببندی و به مقدار معین شده بپردازی از تو خشنود خواهد بود که طبق قرار عمل کردهیی،و در اینصورت اگر بیش از مقدار تعیین شده چیزی به او بدهی هر چند کم و ناچیز باشد میفهمد که بیشتر پرداختهیی و سپاسگزار خواهد بود.(7)
پی نوشت ها
1) سیراعلام النبلاء، ج 1، ص 121.
2) کشف الغمه، ج2، ص 316.
3) کافی ج 8 ص 230 .
4) کافی، ج4، ص 41.
5) کافی ج 6 ص 283 .
6) مناقب ج 4 ص 362 .
7) کافی ج 5 ص 288 . .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.