ازدواج / پدر و مادر / حکومت اسلامى / اهل خیر /

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

چه کسانی در قبال ازدواج جوانان مسوولند؟


ازدواج، فقط نیازِ شخصى نیست که تنها مربوط به زن و مرد باشد، بلکه امرى اجتماعى هم هست که مسئولان جامعه در برابر آن مسئولند، زیرا جامعه بزرگ از واحدهاى کوچک خانواده تشکیل مى شود و صلاح و فساد و ترقى و انحطاط جوامع از صلاح و فساد و ترقى و انحطاط خانواده ها نشئت مى گیرد. اصلاح جامعه را باید از طریق اصلاح خانواده ها شروع کرد.چنان که قبلاً گفته شد، بسیارى از مفاسد اخلاقى و مشکلات اجتماعى که در جامعه مشاهده مى شوند معلول تأخیرِ ازدواج جوانان است و بهترین، بلکه تنها راه حل این مشکل، به موقع ازدواج کردن آنهاست.اگر مشکل مذکور حل شد بسیارى از مشکلات اجتماعى نیز رفع خواهد شد. مسئولیت این مهم بر عهده همه مسئولان و دست اندرکاران امور اجتماعى است. قرآن کریم فرموده: «کسانى را که همسر ندارند و غلامان و کنیزان که شایسته اند همسر دهید. اگر فقیر باشند خدا به فضل خود آنان را بى نیاز مى کند که خدا گشایش دهنده و داناست.(1)» همه باید در حل این مشکل و بر طرف ساختن موانع سعى وتلاش کنند و امکانات لازم را در اختیار جوانان قرار دهند. در این میان سه دسته مى توانند نقش اساسى ایفا کنند:اول: پدر و مادر: مسئولیت این امر در مرحله اول و به طور طبیعى بر عهده پدر و مادر نهاده شده است. والدین چون در تکوین فرزند علیت و دخالت دارند، پرورش و تعلیم و تربیت و در نهایت، زمینه سازى براى ازدواج و استقلال او را نیز باید بپذیرند. کودک وجودى است ضعیف و وابسته که به تدریج قوى شده و به استقلال نزدیک تر مى شود. وقتى به سن بلوغ و ازدواج رسید باز هم احتیاج به پدر و مادر دارد، زیرا نه به قدر کافى تجربه دارد تا مستقیماً در انتخاب همسر و تشکیل خانواده اقدام نماید، نه از لحاظ امکانات اقتصادى به حد خودکفایى رسیده تا بتواند هزینه مراسم ازدواج و اداره زندگى را بدون کمک دیگران تحمل نماید، بهترین کسانى که در این موقعیت حساس و سرنوشت ساز مى توانند به تشکیل خانواده و استقلال جوانان کمک کنند پدر و مادر هستند. اگر والدین دختر و پسر با هم تفاهم و تعاون داشته باشند مى توانند وسیله ازدواج آنها را به موقع و بدون تأخیر فراهم آورند و با عقل و تدبیر و تفاهم مشکلات را برطرف سازند و به مقدار توانشان در اداره زندگى جدید کمک نمایند. به همین جهت، تزویج در اسلام یکى از حقوق اولاد به شمار رفته است.پیامبر گرامى اسلام فرمود: «فرزند سه حق بر پدر خود دارد: 1ـ نام نیکو برایش انتخاب کند. 2ـ خواندن و نوشتن را به او یاد دهد. 3ـ وقتى به حد بلوغ رسید برایش تدارک ازدواج ببیند.(2)»دوم: حکومت اسلامى: بعد از والدین، مسئولیت این امر مهم بر عهده حکومت اسلامى نهاده شده است. در مقدمه قانون اساسى جمهورى اسلامى چنین آمده است: «خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلى رشد و تعالى انسان است و توافق عقیدتى و آرمانى در تشکیل خانواده که زمینه ساز اصلى حرکت تکاملى و رشد یابنده انسان است اصل اساسى بوده و فراهم کردن امکانات جهت نیل به این مقصود از وظایف حکومت اسلامى است.»و در اصل یک صد و دهم چنین آمده است: «از آن جا که خانواده واحد بنیادین جامعه اسلامى است همه قوانین و مقررات و برنامه ریزى هاى مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده و پاسدارى از قداست آن و استوارى روابط خانوادگى بر پایه حقوق و اخلاق اسلامى باشد.»حاکم شرع اسلام، قیّم و سرپرست و ولىِّ مؤمنین است و اداره کلیه امور اجتماعى مسلمین، در تمام ابعاد بر عهده او گذاشته شده است.امور سیاسى و اجتماعى و نظامى و فرهنگى و اقتصادى جامعه اسلامى را باید بر عهده بگیرد و در محدوده قوانین شرع اداره کند. یکى از موضوعات بسیار مهمى که حاکم شرعى اسلام باید به آن کاملاً عنایت داشته باشد ازدواج و تشکیل خانواده است، زیرا با ازدواجِ به موقع و تحکیم بنیان زناشویى مى توان جلوى بسیارى از مفاسد اخلاقى و انحرافات را گرفت. این امراز وظایف حکومت اسلامى است. حاکم شرع موظف است با برنامه ریزى وسیع و فراهم ساختن همه امکانات لازم، جوانان را تشویق کند تا در اسرع وقت ازدواج نمایند و به کانون گرم خانواده دل بسته شوند و از ولگردى و فحشا و انحرافات مصون بمانند. دولت اسلامى که خواستار تهذیب نفوس و تقواى عمومى است باید تسریع در ازدواج را به عنوان یک اصل اساسى بپذیرد و در تصویب و اجراى قوانین همواره به آن توجه داشته باشد و براى اجراى این اصل مهم، از تمام امکانات موجود استفاده نماید، هر چه در این راه سرمایه گذارى کند زیان نخواهد دید، زیرا براى مبارزه با فساد و نجات نسل جوان راهى بهتر از این وجود ندارد.سوم: اصلاح طلبان و اهل خیر: تأخیر در ازدواج، مشکل بزرگ اجتماعى است که حل آن چندان ساده نیست. در حل این مشکل خود جوانان و والدین شان و حکومت اسلامى باید تعاون و کمک کنند، علاوه بر اینها، اندیشوران و اصلاح طلبان و ثروت مندان و اهل خیر نیز باید پیش قدم شوند و با تأسیس مؤسسه هاى خیریه از قبیل مشاوره و راهنماى ازدواج، صندوق هاى قرض الحسنه براى ازدواج، تهیه مسکن براى ازدواج، اعطاى وام به دانش آموزان و دانش جویان براى ازدواج، کمک هاى بلا عوض براى ازدواج، تهیه امکانات براى ازدواج، تأسیس مؤسسه هاى کمک به حل اختلافات خانوادگى، و امثال اینها، مشکلات و موانع ازدواج ها را بر طرف سازند و جوانان را به تسریع در ازدواج تحریص و ترغیب نمایند.تأسیس این قبیل مؤسسه هاى خیریه و عام المنفعه از ضروریات جامعه به شمار مى رود و براى مبارزه با فساد و ایجاد محیط صالح کاملاً ضرورى است بلکه از بزرگ ترین عبادت هاست، اسلام در این باره عنایت مخصوصى مبذول داشته است.حضرت صادق علیه السلام فرمود: «هر کس که یک مجرّد را متأهل کند در قیامت مورد نظر خدا قرار خواهد گرفت.»(3)امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: «بهترین شفاعت ها این است که بین زن و مردى در امر نکاح شفاعت کنى تا این که به وصال یک دیگر برسند.(4)»حضرت موسى بن جعفر علیه السلام فرمود: «سه نفرند که در قیامت، که سایه اى وجود ندارد، از سایه عرش خدا استفاده خواهند کرد: «1. کسى که براى برادر مسلمانش وسیله ازدواج فراهم سازد، 2. کسى که به برادر مسلمانش خدمت کند، 3. کسى که سرّ برادر مسلمانش را فاش نسازد.(5)»رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «براى کسانى که ازدواج نکرده اند ترتیب ازدواج دهید تا خداوند متعال اخلاقشان را نیکو گرداند و در ارزاقشان توسعه دهد و به مردانگى و بزرگ منشى آنان بیفزاید.(6)»خداوند حکیم در قرآن مى فرماید: «وسیله ازدواج مردان و زنان مجرد و بندگان و کنیزانى را که صلاحیت ازدواج دارند، فراهم سازید، اگر هم فقیر هستند خدا از فضل خود آنها را بى نیاز مى گرداند، خدا توسعه دهنده و آگاه است.(7)»پی نوشتها:1 . نور(24) آیه 32. 2 . مکارم الاخلاق ، ص 253: «من حق الولد على والده ثلاثة: یحسن اسمه و یعلّمه الکتاب، و یزوّجه اذا بلغ».3 . وسائل الشیعه ، ج 14، ص 26: «من زوّج عزّباً کان ممن ینظر اللّه الیه یوم القیامة». 4 . همان ، ص 27: «افضل الشفاعات ان تشفع بین اثنین فى نکاح حتى یجمع اللّه بینهما». 5 . همان ، ج 14، ص 27: «ثلاثة یستظلّون بظلّ عرش اللّه یوم القیامة یوم لاظلّ الاّ ظلّه: رجل زوّج اخاه المسلم، او اخدمه، او کتم له سرّاً». 6 . بحار الانوار ، ج 103، ص 222: «زوّجوا ایاماکم فان اللّه یحسن لهم فى اخلاقهم و یوسع لهم فى ارزاقهم و یزیدهم فى مرواتهم». 7 . نور(24) آیه 32: «وَأَنْکِحُوا الأَیامى مِنْکُمْ وَالصّالِحِـینَ مِنْ عِـبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَـکُونُوا فُقَراءَ یُـغْنِـهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللّهُ واسِـعٌ عَلِـیمٌ».منبع: makarem.ir .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image