تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیات عظام امام، خامنهای، سیستانی، فاضل، مکارم و نوری: اگر از آلاتی است که به لهو و حرام اختصاص دارد، نگهداری آنها جایز نیست و باید آنها از بین برد؛ ولی اگر از آلات مشترکاست، اشکال ندارد.[۱] آیات عظام تبریزی و وحید: اگر از آلاتی است که به لهو و حرام اختصاص دارد، نگهداری آنها بنابر احتیاط واجب جایز نیست و باید آنها را از بین برد؛ ولی اگر از آلات مشترک است و منفعت حلالی (هر چند کم) در برداشته باشد، اشکال ندارد.[۲] آیات عظام بهجت و صافی: نگهداری آلات موسیقی (لهو) جایز نیست و باید آنها را از بین برد.[۳] پی نوشت ها: [۱]ـ امام، استفتائات، ج ۲، (مکاسب محرمه)، س ۳۰ و ۴۱ و ج ۳، سؤالات متفرقه، س ۱۱۶؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۹۹۲ و ۱۰۰۰؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۱۱؛ دفتر: خامنهای، نوری و مکارم. [۲]ـ وحید، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۸ و ۹؛ تبریزی، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۸ و ۹؛ صراط النجاه، ج ۱، س ۱۰۱۲٫ [۳]ـ صافی، جامع الاحکام، ج ۱، س ۹۹۶؛ بهجت، وسیله النجاه، ج ۱، م ۱۴۴۱ و ۱۴۴۲؛ دفتر: استفتائات. پرسش های مرتبط: حکم خرید و فروش آلات موسیقی چیست؟ چاپ آگهی در مطبوعات و یا انعکاس در صدا و سیما به منظور جلب افراد مورد نظر، برای آموزش موسیقی چه حکمی دارد؟ آیا مصداق ترویج است؟ حکم تشکیل نمایشگاه آلات موسیقی چیست؟ آنچه از تلویزیون پخش میشود، باید جنبه تصویری و دیداری داشته باشد متأسفانه سالها است که تلویزیون صدای موسیقی را پخش میکند و روی این صدا تصویر منظره و طبیعت قرار میدهد. هنرمندان این رشته، این اقدام تلویزیون... ضبط و تکثیر ترانه و موسیقی، چه حکمی دارد؟ درآمدی که از رهگذر تکثیر و توزیع نوار و سیدیهای موسیقی به دست میآید، حلال است یا حرام؟ حکم آموزش و یادگیری نوازندگی آلات موسیقی چیست؟ آیا دانشجو میتواند در رشته موسیقی ادامه تحصیل دهد؟ در صورتی که تحصیلات دانشگاهی برای وی ضروری باشد، چه حکمی دارد؟ میخواهم بنا به علاقه زیادم، موسیقی را یاد بگیرم و از طرفی دوست ندارم با شرع مغایرتی داشته باشد؛ لطفاً بگویید آیا یادگیری آلات موسیقی صرفاً برای استفاده شخصی اشکال دارد؟ غنایی که از نظر فقهی موضوع حکم حرکت قرار گرفته، چیست؟ .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.