قبر غایت آینده پژوهی غربی و معاد غایت آینده پژوهی اسلامی است /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

دکتر گودرزی در نشست تخصصی رویکرد روایی قرآنی حوزه مهدویت: قبر غایت آینده پژوهی غربی و معاد غایت آینده پژوهی اسلامی است عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) بااشاره به اینکه در رفتارشناسی مهدویت یا تکذیب می‌کنیم یا تردید داریم و یا تقدیس می‌نماییم، گفت: آینده‌پژوهی غربی ما را تا قبر می‌برد ولی آینده‌پژوهی الهی به معاد توجه می‌کند.


دکتر گودرزی در نشست تخصصی رویکرد روایی قرآنی حوزه مهدویت: قبر غایت آینده پژوهی غربی و معاد غایت آینده پژوهی اسلامی است عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) بااشاره به اینکه در رفتارشناسی مهدویت یا تکذیب می‌کنیم یا تردید داریم و یا تقدیس می‌نماییم، گفت: آینده‌پژوهی غربی ما را تا قبر می‌برد ولی آینده‌پژوهی الهی به معاد توجه می‌کند. به گزارش خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان، دکتر غلامرضا گودرزی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه نشست تخصصی مهدویت با رویکرد قرآنی و روایی با ارائه نقدی در مباحث حجت‌الاسلام اصفهانیان بااشاره به سه تیپ رفتارشناسی در آینده حوزه مهدویت، گفت: یک نگاه گذشته‌نگر است، به این معنی که با نگاه به گذشته آینده ترسیم می‌شود، نگاهی دیگر حال‌نگر است. به این معنی که ویژگی‌های زمان حاضر، آینده را ترسیم می‌کند، درحالی که ما معتقدیم آینده‌نگری مأموریت‌محور بهترین نگاه در این حوزه است.وی بااشاره به برخی از رفتارها که نوعی غفلت به قرآن را نشان می‌دهد، گفت: گاهی فقط به قرآن احترام می‌گذاریم، برخی رفتارها نیز فقط برای مراجعه مختصر به قرآن است، برخی نیز برای تفکر در آیات به قرآن رجوع می‌کنند، این درحالی است که درست ترین رفتار رجوع به قرآن برای هدایت بیشتر است. گودرزی با بیان اینکه در رفتارشناسی نسبت به مهدویت یا تکذیب می‌کنیم، یا تردید داریم یا تقدیس می‌نماییم، خاطرنشان کرد: در حوزه رفتارشناسی نسبت به قرآن در زمینه مهدویت تمهید، چاره راه است.این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه آینده‌پژوهی رایج در غرب با اسلام در چند نکته متفاوت است، گفت: در آینده پژوهی غربی منابع عقل و تجربه مورد تاکید است ولی در آینده‌پژوهی دینی وحی به آن اضافه شده است، دومین تفاوت در افق دید است، آینده‌پژوهی غربی ما را تا قبر می‌برد ولی آینده‌پژوهی الهی به معاد توجه می‌کند.عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) بااشاره به ورود به مصادیق بیشتر در تحقیق حجت‌الاسلام اصفهانیان، بیان داشت: باید دید آیا از منظر آینده‌پژوهی دینی فقط مهدویت مورد بحث است یا اینکه مهدویت یک بخش است که البته باید گفت با هم مشترکاتی نیز دارند. تعریف قاعده و ضابطه برای آیات مهدویت لازم است حجت‌الاسلام محمود اباذری در ادامه این نشست با بیان اینکه اگر باور کنیم قرآن نقشه راه زندگی و شفای دردهاست، دیگر مهجوریت را در آن نمی‌بینیم، گفت: وقتی قرآن مهجور است، امام عصر نیز مهجور می شود.وی با بیان این سوال که سرّ مهجوریت قرآن و امام عصر در چیست؟، گفت: سرّ مهجوریت قرآن در انسان نمایان می‌شود، در آیه 20 سوره لقمان خداوند دعوت به تفکر و اندیشه بر روی انسان را یادآور می‌شود و اینکه اگر فقط قدر انسان شناخته شود، بحث قرآن و امام عصر جایگاه خود را پیدا می‌کند.این پژوهشگر قرآنی تعریف قاعده و ضابطه برای آیات مهدویت را لازم دانست و خاطرنشان کرد: باید دید آیا معیاری برای تشخیص آیات مهدوی وجود دارد؟ که باید بگوییم هنوز شکل نگرفته و نقد و ارزیابی صورت نمی‌گیرد.حجت الاسلام اباذری با بیان اینکه نماد و تجسم قرآن درحال حاضر امام عصر(ع) است، گفت: در روایتی از ابن عباس آمده است، هیچ سوره‌ای نازل نشده جز اینکه امام علی(ع) در رأس قله آن باشد، تمام آیاتی که با "یاایهاالذین آمنوا" شروع می‌شود، ‌آیات مهدوی است و اینکه تمام رذایل ذکرشده در قرآن در امام عصر وجود ندارد. وی با بیان اینکه اگر قاعده‌ای برای آیات قرآن درست نشود، نصف آیاتی که برای مهدویت بیان می‌شود، حذف خواهد شد، بیان کرد: در بحث روایات به محتوا توجه نمی‌شود، این درحالی است که عرصه روایات خط قرمزی دارد و به نگاه کمی و کیفی در این بحث باید توجه شود.این پژوهشگر قرآنی ادامه داد: آنچه که بدست می‌آید، حجت عمل را ندارد مگر اینکه بحث سنت به میان بیاید. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image