تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در پاسخ بیان چند نکته بایسته است:اینکه براى خداوند ضمیر مذکّر به کار رفته است. مانند «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»، بدین جهت است که از نظر ادبى، ضمیر «هو» براى جنس مذکّر و براى موجودى که نه مذکّر و نه مؤنّث است به کار مى رود اما ضمیر «هى» تنها بریا جنس مؤنّث و یا مؤنّث مجازى و لفظى به کار مى رود مانند آیات شریفه:«فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوى »؛ نازعات (79)، آیه 41.؛«همانا بهشت همان جایگاه است».«وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها»؛ الشمس (91)، آیه 7.؛«سوگند به نفس و آنچه آن را درست کرد».از این رو ضمیر «هو» در دو مورد به کار مى رود:1. در مقابل «هى» و براى موجود مذکّر؛ چه حقیقى و چه مجازى.2. به معناى جامع میان مذکّر و مؤنّث و یا در موجودى که جنسیت خاص مذکّر یا مؤنّث در آن لحاظ نشده است (مانند «اله») و یا اینکه هر دو جنس مذکّر و مؤنّث در آن لحاظ شده و مدنظر است. پس هنگام اطلاق «هو» بر خداوند، به هیچ وجه پرسش از مذکّر و مؤنّث بودن مرجع ضمیر معنایى نخواهد داشت؛ زیرا او جسم ندارد؛ نه مذکّر است و نه مونث و نه چیز دیگرى شبیه به این موارد «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ ءٌ». با این حال قرآن مجید به زبان مردم نازل شده است و مى بایست که قواعد ادبیات عرب در آن رعایت مى گردید محمدتقى مصباح یزدى، پرسش ها و پاسخ ها، ج 5، ص 30، قم: مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، 1382.. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 7/500038) .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.