تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
گرچه حضرت موسی (ع) از پیامبران اولوالعزم و پیشگامان رسالت بود، ولی تعلیم برخی نکات توسط خضر (ع) به ایشان و... نقصانِ مقام علمی آن پیامبر بزرگ محسوب نمی شود، زیرا: 1. در اوّلین لحظات ملاقات آنها با یکدیگر، خضر (ع) در جوابِ سلام حضرت موسی (ع) میگوید: "السلام علیک یا عالم بنی اسرائیل".[1] بدین گونه به مقام علمی ایشان اذعان و تصریح مینماید. 2. بر اساس برخی روایات، از جمله حدیثی از حضرت امام صادق (ع): حضرت موسی (ع) چنین میپنداشت که تمامی علوم و دانستهها در الواحِ آسمانی که بر وی نازل شده، وجود دارد و ایشان از همه داناتر است.[2] خداوند متعال، بنابر حکمت و مصلحت خویش اراده نمود، این تصور را برطرف کند. از این رو چنین مقدر ساخت که در قالب رویدادی معما گونه، وی را نسبت به صحیح نبودن این گمانه آگاه نماید. 3. حضرت خضر (ع) نسبت به برخی امور آگاهی داشت، اما مجموع علوم ایشان نسبت به علومِ حضرت موسی (ع) کمتر بوده و دانش این نبی اولوالعزم از خضر (ع) بیشتر است. از این روست که حضرت امام صادق (ع)، موسی (ع) را از خضر (ع) اعلم و آگاهتر دانستند.[3] به دیگر سخن، از مجموع آیات و روایات مربوط به داستان حضرت موسی و خضر (ع) استفاده میگردد، علومی نزد خضر (ع) وجود داشت (معارف و حقایق مربوط به تکوین و زندگی انسانها و...) که بر اساس ولایت و رحمت خاص و مطلقهی الاهی نصیب او گردیده بود و این علوم، دخالتی در مسئله ی رسالت و نبوت حضرت موسی (ع) نداشتهاند و اعتراض موسی (ع) به خضر نیز بر اساس علوم مربوط به ظاهر و شریعت و فروعات دینی بود. از این روی خداوند متعال بدین وسیله، پیامبر خویش را با برخی علوم غیبی و حقایق پشت پرده آشنا ساخت و به زبان بندهای از بندگان خود (خضر ) بیان فرمود.[4] 4. منشأ علمِ خضر (ع) همان منشأ علمِ حضرت موسی (ع)؛ یعنی تعلیماتِ الاهی و ابلاغ از سوی خداست. از این رو اگر خضر در برخی مصادیق و امور چیزهایی میداند که حضرت موسی (ع) از آن مطلع نیست، فضیلتِ مستقلی برای خضر (ع) محسوب نمیشود چه این که تمام این دانشها از سوی خداست. 5. توجه به نکات پیشین، روشنگر این نکته خواهد بود که آموزش بعضی اسرار از سوی خضر به موسی (ع) بیش از آن که نشان فضیلت و برتری خضر (ع) باشد، بیانگر لیاقت ذاتی و شایستگی روحی موسی (ع) است تا خداوند او را نسبت به آنچه نمیداند، آگاهی دهد. البته دریافت این رحمت خاص و فیض ویژه ی إلاهی، نیازمند علل و عوامل (بیرونی و درونی) است، و در خصوص حضرت موسی (ع)، از راه عامل بیرونی، یعنی خضر (ع) تحقق یافت. بدین سبب است که خضر (ع) تصریح میدارد که آنچه من گفتهام، از جانب خود نبوده و ارادهی خدا بوده که به وسیلهی من، حقایقی را برایت تبیین نماید.[5]
[1] فیض کاشانی، تفسیر صافی، ج 3، ص 251؛ بحارالانوار، ج 13، ص 278 و 286.
[2] تفسیر صافی، ج 3، ص 252؛ بحارالانوار، ج 13، ص 278 و 286.
[3] تفسیر صافی، ج 3، ص 252؛ بحارالانوار، ج 13، ص 303 و 309.
[4] کهف، 65.
[5] تفسیر صافی، ج 3، ص 257.
.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.