تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام می فرماید: «یَکتَسبُ الکاذِبُ بِکَذِبِهِ ثَلاثا: سَخَطُ اللّه عَلَیهِ وَاستِهانَةُ النّاسِ بِهِ وَمَقتُ المَلائِکَةِ لَهُ؛[1] دروغگو با دروغگویى خود سه چیز بدست مى آورد: خشم خدا را نسبت به خود، نگاه تحقیرآمیز مردم را نسبت به خود و دشمنى فرشتگان را نسبت به خود.چگونگی برخورد و روبرو شدن با دروغ و دروغگو یکی از مهارتهایی است که باید آن را فرا گرفت؛ وگرنه نه تنها فرد دروغگو تبعات کار خود را احساس نخواهد کرد، بلکه تلخی چنین روابطی هر روز کام ما را تلختر از گذشته خواهد نمود؛ لذا باید راهکاری را در پیش گرفت که هم ما به وظیفه ایمانی خود در قبال این افراد در قالب نمایاندن زشتی دروغ، عمل نماییم و هم اینکه فرصت بازسازی روابط را بر اساس درستی و پاکی فراهم آوریم؛ بنابراین در ادامه به مواردی از انگیزههای افراد دروغگو اشاره نموده و راهکارهایی پیشنهاد می کنیم دروغ گفتن دلایل زیادی دارد که علمای اخلاق و روان شناسان به آن پرداختهاند؛ به عنوان مثال از جمله دلایل دروغگویی میتوان به تحمیل تکالیف سنگین، تحقیر و ترس از مجازات اشاره کرد که فرد را مجبور به دروغگویی میکند؛ بنابراین باید به این نکته توجه کردکه ناخواسته و به دست خود زمینههای دروغگویی دیگران را در روابط با خود فراهم ننموده باشید.البتّه عوامل تربیتی نیز در این امر نقش اساسی دارد از آن جمله اینکه دروغگو، دروغ نمیگوید؛ مگر به سبب حقارتی که در اوست و این حقارت او را به دروغ وامیدارد. به تعبیر دیگر هنگامی که ویژگی های مثبت و مستحکم شخصیتی و اخلاقی در فردی دچار کاستی شود، به دروغگویی یعنی همان حقارت، دنائت و پستی کشیده میشود؛ بنابراین شاید به تنهایی قادر نباشید تأثیر دلخواه را بر فرد مورد نظر داشته باشید، بلکه با شناخت روحیّات طرف مقابل باید کاری نمایید که از دروغ وی آسیبی به شما وارد نگردد. در واقع باید خود را در مقابل دروغگویی وی بیمه نمایید. زمینه دیگری که بستر را برای دروغ گفتن فراهم میکند، ضعفهای شخصیتی ناشی از ترس و ذلت است که دروغ گو را فردی حقیر و خوار جلوه داده و باعث میگردد وی به دروغ گفتن عادت و آن را تجربه کرده باشد. توضیح اینکه شخص در زندگی خود دروغ را میآزماید و وقتی میبیند گفتن آن انجام کارها را برایش راحتتر میکند، این صفت زشت برایش امری عادی میشود. در حقیقت وقتی این افراد میبینند با دروغ، راه حل سادهای پیدا میکنند، در روابط خود به دروغ متوسل شده و این رفتار برای آنها ملکه میشود؛ لذا این انتقاد به نحوه عملکرد برخی وجود دارد که می گویند« هیچگاه به روى خودم نمىآورم که ناراحت شدهام؛ ولى در مقابل زیاد خودخورى میکنم!» وارد است که اینان تا به امروز این فرصت را برای آنها فراهم آوردهاند که خیال کنند شما نمیتوانید صحیح و ناصحیح یا راست و دروغ را تشخیص دهید. به نظر میرسد آنچه که به عنوان راهکار لازم است در اینگونه موارد در پیش گرفته شود آن است که فنون جرأتمندی و قاطعیّت را به عنوان یکی از زیر مجموعههای ارتباط مؤثر در روابط خود با این افراد یاد گرفته و به اجرا درآورید تا به گونهای عمل نمایید که در آن، علاوه بر اینکه خود شما به خواستههایتان در روابط خود با دیگران میرسید، احساس رضایت خاطر نیز به شما دست دهد.فراموش نکنید که فراگیری یک مهارت نیاز به تمرین و پشتکار دارد و مهمتر از آن اجرای مؤثر و درست مهارت جرأتمندی است که با شناخت دقیق مرزهای حقوق خود و دیگران اجرا شدنی است. به همین دلیل جهت آشنایی بیشتر با این مهارت میتوانید از مقالهای تحت عنوان« مهارت ارتباط مؤثر( جرأت ورزی، Assertiveness)» در شماره 86 مجله الکترونیکی پرسمان به آدرس http://porseman.orgنیز بهره جویید.1 غررالحکم، ج6، ص480[1] [2] . صدر، سیّد رضا، کتاب دروغ. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.