تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
بر اساس فرموده قرآن کریم، «و ما کان لبشر ان یکلّمه الله الاّ وحیا او من وراء حجاب او یرسل رسولاً فیوحى باذنه ما یشاء انّه علىّ حکیم» : «هیچ بشرى را نرسد که خدا با او سخن بگوید جز [از راه] وحى یا از فراسوى حجابى، یا فرستاده اى بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحى نماید. آرى، اوست بلند مرتبه ى سنجیده کار »(سوره شورى، آیه 51). با توجه به آیه ى فوق تکلّم خداوند با بندگانش امکان دارد و به سه نوع تقسیم مى شود:1. وحى مستقیم و بدون واسطه: در این حالت، مخاطب کلام را مستقیم از خداوند دریافت مى کند. و واسطه اى بین متکلم و مخاطب نیست. 2. وحى از پس حجاب (وحى با واسطه اى که مظهر کلام الهى است): در این حالت، کلام الهى از جایگاهى ظهور مى کند یعنى آن جایگاه واسطه و محل تجلّى و ظهور کلام الهى مى شود. مانند ایجاد صدا در فضا و یا ایجاد صدا از درخت، که متکلم خداوند است و درخت حجابى است که مظهر کلام اوست.3. وحى از طریق فرشته و پیک وحى (وحى با واسطه اى که مصدر کلام الهى است): در این حالت، فرشته ى امین به عنوان حامل پیک وحى، کلام الهى را به اذن و مشیت الهى به پیامبر مى رساند.بنابراین، انبیا یااز طریق وحى و مستقیما با خداوند تکلّم مى کنند؛ یا آنکه خداوند از فراسوى یک حجاب با آنان سخن مى گوید و یا پیک و فرشته اى را اعزام مى کند.نوع اول: بدون واسطه است که بر اساس آیات قرآن، نزول دفعى قرآن بر رسول اکرم(ص) چنین بوده است« انّک لتلقّى القرآن من لدن حکیم علیم » «به درستى تو قرآن را از سوى حکیمى دانا دریافت مى دارى. »(سوره نمل، آیه 6).نوع دوم: دریافت وحى با واسطه اى است که مظهر (محل تجلى و ظهور) کلام الهى است مانند وحى به حضرت موسى(ع) در ابتداى بعثت ایشان: «فلمّا ایتها نودى من شطى ء الواد الایمن فى البقعة المبارکة من الشجرة اَن یا موسى انّى انا الله ربّ العالمین » « پس چون به آن [آتش] رسید، از جانب راست وادى، در آن جایگاه مبارک، از آن درخت ندا آمد که: اى موسى، منم، من خداوند، پروردگار جهانیان »(سوره قصص، آیه 30).نوع سوم: دریافت وحى با واسطه اى است که مصدر کلام الهى است یعنى پیک امینى است که پیام الهى را گرفته و او به پیامبر وحى مى کند و پیامبر کلام الهى را از آن واسطه دریافت مى کند «... فانّه نزّله على قلبک باذن الله » به درستى که او [جبرئیل]، به فرمان خدا، قرآن را بر قلبت نازل کرده است...»(سوره بقره، آیه 97).بنابراین:خداوند با بنده های خاصّش صحبت کرده ، واکنون کلام الهی بدون کمترین انحراف وتحریفی در دسترس ما است و برای تکلّم الله ، با بندگانش ،کافی است که این قرآن را برگرفته وآن را قرائت کنند.اینکه آیا خدا صدا دارد یا نه؟کائنات به ید قدرت اوست.صوت نیز به ارادة الهی خلق و ایجاد می شود . بنا بر این خدا خالق و آفریننده صداست و در سخن گفتن بابرخی از انبیاء صدا وحروف را بدون استفاده از ابزارهایی چون زبان ایجاد کرد ه و به گوش آنان رسانده است، لذا ایِشان نیز می فهمیده وبا خدا ارتباط بر قرار می کرده اند. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.