قیامت صغری-قیامت کبری /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

قیامت صغری و قیامت کبری با هم چه فرقی می کند؟


قیامت صغری : برزخ برزخ به چیزی می گویند که بین دو چیز دیگر قرار گرفته و حائل شده باشد و همین معنا در فرهنگ لغات دیگر نیز آمده است (مقاییس , مجمع البحرین , التحقیق فی لغات القرآن و...). بنابراین برزخ مانع و حد و مرز بین دو امر است . اما منظور از آن در اصطلاح شرع چیست ؟ در قرآن مجید آمده است : ((و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون ; و پشت سر آنان برزخ است تا روزی که برانگیخته می شوند)), (موئمنون , آیه 100). ((ورائ)) در این آیه به معنای پیش رو است و نظیر آن در این آیه هست که : ((و کان ورائهم ملک یائخذ کل سفینه غصبا; پیش روی آنان فرمان روایی بود که دستش به هر کشتی می رسید به یغما می برد)), (کهف , آیه 79). در حدیثی امام صادق (ع ) فرموده است : ((البرزخ القبر و هو الثواب والعقاب بین الدنیا والاخره ; برزخ همان عالم قبر است و ثواب و عقابی که در بین دنیا و آخرت وجود دارد)), (تفسیر نورالثقلین , ج 3, ص 553, حدیث 122). پیامر اکرم (ص ) نیز فرموده اند: ((القبر اما روضه من ریاض الجنه او حفره من حفر النیران ; قبر یا باغی است از باغ های بهشت یا حفره ای است از حفره های دوزخ )), (بحارالانوار, ج 6, ص 205). با این بیان برزخ از هنگام مرگ انسان شروع شده و تا قیامت ادامه خواهد داشت . قیامت کبری: تفاوت برزخ با قیامت در جهات گوناگونی است که به برخی از آنها اشاره می کنیم : الف ) قیامت بعد از منقضی شدن این دنیا است , در حالی که برزخ با مردن افراد آغاز می شود. ب ) در عالم برزخ روح با بدن مثالی (اجساد لطیف ) همراه است که نه به کلی مجرد است و نه مادی محض ; بلکه دارای یک نوع ((تجرد برزخی )) است و بدین صورت به حیات خود ادامه می دهد, در حالی که در قیامت روح با ((بدن جسمانی )) همراه است که نظیر همین بدن مادی دنیوی است . ج ) نعمت های بهشتی در قیامت به مراتب از نعمت های برزخی والاتر است ; هم چنان که عذاب دوزخی از عذاب برزخی بسی سخت تر است . ابوبصیر از امام صادق (ع ) نقل می کند که فرمودند: ((موئمنان در حالی که در عالم برزخ برخوردار از نعمت اند, پیوسته می گویند: ((ربنا اقم لنا الساعه وانجز لنا ما وعدتنا; پروردگارا قیامت را برپا کن و وعده های خود را درباره أا ما محقق ساز)). و برعکس مشرکان در حالی که در برزخ معذبند پیوسته می گویند: ((ربنا لاتقم لنا الساعه ولا تنجزلنا ماوعدتنا; پروردگارا قیامت را برپا مساز و وعده های خود را درباره أا ما محقق نفرما)), (بحارالانوار, ج 6, ص 269 و 270). جهت اطلاع بیشتر در این زمینه , ر . ک : 1- پیام قرآن , ج 5, ص 443 2- منشور جاوید, ج 9, ص 232 3- تفسیر نمونه , ج 14, ص 310 .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image