پیوند عرفان های کاذب با دین نوین جهانی /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

مهمترین مانع در تحقق طرح های نظم نوین جهانی بویژه در منطقه خاورمیانه، مسأله دین و باورهای مذهبی برای آنها بوده است. تلاش های چند صدساله کانون های آنگلوساکسون از زمان استعمار کهن انگلیس تا کنون، اکنون در پروژه دین نوین جهانی به زعم این کانون ها در آستانه ثمردهی قرار دارد. کانون های اسلامی خاورمیانه به دلیل ارائه ساختارهای اجتماعی برای پیروان اسلام، که تبلور کامل آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خود را نشان می دهد، مانع اصلی تحقق طرح های کلان اقتصادی و سیاسی در قالب برنامه های نظم نوین جهانی است.


مهمترین مانع در تحقق طرح های نظم نوین جهانی بویژه در منطقه خاورمیانه، مسأله دین و باورهای مذهبی برای آنها بوده است. تلاش های چند صدساله کانون های آنگلوساکسون از زمان استعمار کهن انگلیس تا کنون، اکنون در پروژه دین نوین جهانی به زعم این کانون ها در آستانه ثمردهی قرار دارد. کانون های اسلامی خاورمیانه به دلیل ارائه ساختارهای اجتماعی برای پیروان اسلام، که تبلور کامل آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خود را نشان می دهد، مانع اصلی تحقق طرح های کلان اقتصادی و سیاسی در قالب برنامه های نظم نوین جهانی است. پروژه دین نوین جهانی که قلب ماهیت کانون های اسلامی خاورمیانه در عین حفظ ظاهر و پوشش آنها را هدف خود قرار داده است می تواند این مانع بزرگ در راه تحقق اهداف کانون های سرمایه دار آنگلوساکسون را از میان بردارد. تئوری دین نوین جهانی از پیچیدگی قابل توجهی برخوردار است که تشخیص آن و اتخاذ تدبیر مناسب در برابر آن را مشکل می سازد. پروژه دین نوین جهانی برخلاف آنچه که شاید از عنوان آن به ذهن متبادر شود به دنبال از میان بردن تمام ادیان و معرفی یک دین جدید و واحد جهانی نیست. با این حال مکانیسم پروژه دین نوین جهانی به نحوی است که سبب می شود اصول عقاید و آموزه های متافیزیکی مشترکی مورد پذیرش پیروان تمام ادیان قرار گیرد و پیروان تمامی ادیان و حتی افراد لائیک و غیر دینی همگی زندگی خود را بر اساس این آموزه ها تنظیم نمایند. به این ترتیب در عین حال که در ظاهر هیچ یک از ادیان مورد تعرض قرار نگرفته است، آموزه های عقیدتی مشترکی در مناطق مختلفِ فرهنگی و مذهبیِ زمین حاکم خواهد شد. تحقق این هدف، از پیش نیازهای غیر قابل چشم پوشیِ آن چیزی است که نظم نوین جهانی نامیده می شود. در این بیان کارشناسان ، نظریه پردازها و افراد صاحب نام در مسائل دینی و فرهنگی و تهاجم های غرب علیه جامعه اسلامی و بویژه ایران باید تا دیر نشده و رشته امور از کف نرفته دست در دست هم داده و این توطئه بزرگ آنگلوساکسونی را خنثی کنند. در این بین دکتر عماد افروغ جامعه شناس برجسته کشورمان و نماینده مجلس هفتم در سخنانی تامل برانگیز و البته کمی دور از واقعیت در رابطه با دین نوین جهانی به خبرنگار اول نیوز پاسخ داد: اگر مدرنیته یک روزی می خواست جای دین را بگیرد و به اصطلاح یک دین سکولار و دنیوی را تحمیل کند و سعی کند برای مثال مقامی در خور انبیا را به دانشمندان بدهد دیگر دوران اینگونه به اصطلاح گرایشات و تفکرها به سر آمده و خود غرب هم دنبال این قضیه نیست که بخواهد در قالب مدرنیته یک دین جدیدی ارائه کند، چون دین مبانی، مولفه ها ، ملزومات و اعتقاداتی دارد . وی افزود: مدرنیته نوعی دنیاگرایی را در برابر آخرت گرایی و لذت گرایی و فرد گرایی را در برابر اعتقاد به خدا و آخرت قرار داده و حداقل در برخی از آرا کسانی که منتسب به مدرنیته هستند این مسئله مشهود است و البته همۀ غربی ها تفکرات مدرنیته ندارند و اتفاقا ما در دوران بازگشت به دین هستیم. افروغ گفت: البته در این میان باید تصریح کنیم که مردم جهان در حال بازگشت به دین هستند ولی در این میان راهنما کیست و مردم دنیا را به کدامین دین هدایت می کند و آیا این دینی که به خورد افراد می دهد همان دین نوین جهانی است به روشن بینی افراد بستگی داشته که روشنگران ما این مسائل را باید روشن کرده تا شاهد دین های کاذب و به اصطلاح نوین نباشیم . افروغ در ادامه افزود: امروزه اگر کسی جهان شناس خوبی باشد و کمی از لاک برخی پندارها خارج شود متوجه این معنا می شود که عالم سمت و سوی خوبی دارد و جهان متوجه شده که برخی از پاسخ هایش را باید از دین بگیرد، مثلا پاسخ به سئوال معنا، این سوالی نیست که انسان بتواند در علم و فلسفه بدست آورد بلکه باید در دین بدست آورد و نگاه نکنید به این عرفان های کاذب که مانا وپایا نیستند . وی بیان کرد: اگر شما توجه داشته باشید که همه چیز را نباید از زاویه سیاست دید و آنقدر فضا را سیاست زده کرد و مقداری به اخلاقی کردن و عرفانی کردن فضا و به معنایی و معنوی کردن فضا توجه داشته باشید مطمئن باشید عرفان های کاذب خود به خود رخت بر می بندند. ین استاد جامعه شناسی گفت: این ها چیز هایی نیست که به نظر من نگران کننده باشد نگرانی ازاین بابت است که ماها سستی و غفلت می کنیم و دین را تقلیل به سیاست می دهیم در حالی که دین جامعیتی دارد که ابعاد اعتقادی و اخلاقی گسترده دارد بعد حکمی و فقهی و خاص و... دارد که بخشی ناظر بر اداره حکومت است. نماینده مجلس هفتم اظهار داشت: برای من عرفان های کاذب مسئله جدی نبوده برای اینکه اولا یک مسکن است ثانیا بیشتر ناشی از خلأ در واقع توجه به ابعاد اخلاقی و معنوی اسلامی است حداقل در چارچوب جامعه اسلامی خودمان . وی در پایان افزود: اگر افراد وظیفه شان را خوب انجام دهند و در واقع ما نگاه حکیمانه ای به اسلام داشته باشیم و اسلام را تقلیل ندهیم به بخشی از آن و نگاه جامع داشته باشیم هیچ کدام نگران کننده نیست، مسئله اینجاست که ما خدای نکرده در مواجه با ترفند هایی که صورت می گیرد و این ترفندها از بن غلط هستند متمسک به آن ترفندها شویم. منبع: اول نیوز .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image