بیشتر بدانیم /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

در توضیح المسائل، آمده است که قَسم باید با اجازه شوهر و پدر باشد. آیا این بدان معنا است که فرزند، مثلاً در سن 50 سالگی برای قسم خوردن باید پدرش را و یا زن، شوهرش را مطلع کرده و از وی اجازه بگیرد؟ اگر بداند پدر یا شوهر مخالفت نمیکند و بدون اطلاع آنها قَسم بخورد، و به قسم عمل نکند، آیا قَسم صحیح نبوده و پرداخت کفاره واجب نیست؟


زن و فرزند، برای سوگند خوردن، نیاز به اطلاع دادن یا اجازه از کسی نداشته و سوگندشان منعقد خواهد شد، ولی اگر پدر از سوگند فرزندش - در هر سِنّی باشد - و شوهر از سوگند همسرش آگاه شد، و با آن مخالفت کرد، این سوگند از لحاظ شرعی ملغا(بی‌اثر) خواهد بود.گفتنی است؛ این حکم برگرفته از برخی احادیث معصومان(ع) بوده[1] و شاید حکمت آن، ایجاد سهولت و راه فراری برای عمل نکردن به سوگندهایی باشد که عمل به مقتضای آنها دشوار است.ضمائم:پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):می‌توانند بدون مطلع کردن قسم بخورند، ولی اگر فرزند بدون اجازه پدر، و زن بدون اجازه شوهر قسَم بخورد، پدر و شوهر می‌توانند قسَم آنان را به هم بزنند.حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):اجازه گرفتن از پدر یا شوهر تا آخر عمر لازم است، ولی همین که بداند راضی است قسم منعقد شده و مطلع نمودن او لازم نیست.حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):بلی، در انعقاد یمین اذن والد لازم است، حتی اگر فرزند دارای سن بالا باشد.حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):باید با اجازه باشد و سن تأثیری ندارد.حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):بله، اگر فرزند بدون اجازه پدر و زن بدون اجازه شوهر قسم بخورد، پدر و شوهر می‌توانند آن را باطل نمایند. .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image