موسوی خوئینی ها /

تخمین زمان مطالعه: 9 دقیقه

می خواستم کمی در مورد آقای موسوی خوئینیها توضیح دهید و نقش ایشان را در جریان اصلاحات توضیح دهید.


سید محمد موسوى خوئینى‌ها متولد 1320 در قزوین است که از سال 1384 دبیر مجمع روحانیون مبارز مى باشد . وى پیش از انقلاب توسط ساواک دستگیر و مدتى را در زندان گذرانده است و پس از انقلاب ، واسطه دانشجویان پیرو خط امام ( در اشغال سفارت آمریکا ) با امام خمینى ( ره ) بود و پس از آن نیز عهده دار مسئولیت‌هایى در دستگاه قضایى جمهورى اسلامى بوده‌است . خوئینى‌ها در دوران رهبرى امام خمینى ( ره ) مسئولیتهایى همچون نایب رئیس دوره اول مجلس شوراى اسلامى ، عضویت در شوراى سرپرستى سازمان صدا و سیما ) 1359 ( ، دادستانى کل کشور ، سرپرستى حجاج ایران ، نمایندگى دوره اول مجلس خبرگان رهبرى ، نمایندگى مجلس خبرگان قانون اساسى و عضویت در شوراى بازنگرى قانون اساسى را برعهده داشت همچنین در سال 59 به مدت یک سال رئیس سازمان صداوسیما بود . سپس به عنوان نماینده مردم تهران در دوره اول مجلس شوراى اسلامى انتخاب شد . وى در دهه 60 چندین سال عهده دار دادستانى کل کشور بود . در سال 68 و پس از رحلت امام خمینى ( ره ) از اعضاى مجلس خبرگان رهبرى بود . . اما پس از ارتحال امام خمینى ( ره ) بجز مدتى حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولیت رسمى نداشته است . وى یکى از شخصیت‌هاى محورى در جریان چپ سنتى و جناح اصلاح‌طلب است . راه اندازى مرکز تحقیقات استراتژیک در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیریت روزنامه سلام از فعالیت‌هاى وى در دهه 70 بوده است . ( . ک . سایت دادستانى کل کشور ، آشنایى با دادستانهاى کل کشور ) در سال 1369 در حالیکه که نماینده دوره اول مجلس خبرگان بود به همراه تعداد زیادى از دیگر اعضاى مجمع روحانیون مبارز براى نمایندگى در دوره دوم مجلس خبرگان رهبرى رد صلاحیت شد . در سال 1370 براى شرکت در انتخابات مجلس چهارم تأیید صلاحیت شد ولى در اعتراض به رد صلاحیت‌هاى گسترده از کاندیداتورى انصراف داد . فعالیت مهم او تأسیس روزنامه سلام بود که انتقادات همفکران خود نسبت به سیاست‌هاى دولت وقت را منعکس مى‌کرد و نقش مهمى در پیروزى سیدمحمد خاتمى در انتخابات سال 1376 ایفا کرد . روزنامه سلام در سال 1378 توقیف شد و خوئینى‌ها در دادگاه ویژه روحانیت به جرم انتشار اسناد محرمانه کشور به محاکمه کشیده شد . اعتراض دانشجویان طرفدار وى به توقیف روزنامه سلام آغازگر حادثه کوى دانشگاه تهران و حوادث روزهاى پس از آن شد . در پى استعفاى مهدى کروبى در سال 1384 از دبیرى مجمع روحانیون مبارز خوئینى‌ها به عنوان دبیر مجمع برگزیده شد . داشتن دیدگاه‌هاى کمونیستى ، ارتباط با شوروى و حتى جاسوسى براى کا گ ب ، شایعه تحصیل و اخذ مدرک لیسانس از دانشگاه پاتریس لومومباى مسکو از جمله اتهامات ثابت نشده در رابطه با وى مى باشد از القابى چون روحانى سرخ ، مرد خاکسترى و پدرخوانده اصلاحات و . . . براى او استفاده مى‌شود . در بخش‌هایى از کتاب پرفروش شنود اشباح مطالبى که در نشریات خارجى در مورد خوئینى‌ها نوشته شده ، گردآورى شده‌است . با وقوع اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست‌جمهورى 1388 خوئینى‌ها به طراحى و مدیریت این حوادث متهم شد . او و تشکل متبوعش یعنى مجمع روحانیون مبارز در این انتخابات از میرحسین موسوى حمایت مى‌کردند و پس از انتخابات خواستار ابطال انتخابات و برگزارى رفراندوم در مورد مشروعیت دولت شدند . شخص خوئینى‌ها دو روز پیش از انتخابات در اطلاعیه‌اى با اشاره به احتمال تقلب گسترده در انتخابات از همگان خواسته بود تا براى صیانت از آراى مردم از تمام توان خود استفاده کنند . ( اطلاعیه موسوى خوئینى‌ها در مورد شائبه تقلب در انتخابات فرارو ، 20 خرداد 1388 ) به گفته سردار جعفرى فرمانده کل سپاه پاسداران خوئینى ها در بهمن 1378 در یک جلسه خصوصى گفته بود : ما باید بیاییم و توان خود را بگذاریم و به هر قیمتى رهبرى را از تخت پایین بکشیم ، او باید بفهمد این مملکت این طور نیست که ایشان هر طور که خواستند این نظام را به هر سمتى بکشند . ( ایرنا ، 11 شهریور 1388 ) حمیدرضا ترقى عضو ارشد حزب مؤتلفه اسلامى نیز مى گوید : موسوى خوئینى‌ها طى سه دهه گذشته همیشه در قامت یک عنصر پشت پرده درصدد ایجاد کودتا و یا آشوب در ایران بوده است . ( ایرنا ، 26 مهر 1388 ) نقش موسوى خوئینى ها در جریان اصلاحات در نگاه فعالان سیاسى ایران موسوى خوئینى ها ، چهره پرده نشین اصلاح طلبان است . مردى که همواره ترجیح داده است در پشت صحنه ایفاى نقش کند . سلوک سیاسى او به گونه اى است که از آفتابى شدن در میدان سیاست احتراز مى ورزد . سید محمد موسوى خوئینى ها در جبهه اصلاحات جایگاه برادر بزرگتر یا مرشد سیاسى را براى خود تصور مى کند که جمله فعالان و نیروهاى اصلاح طلب نظرات او را فصل الخطاب قرار مى دهند . در این باره کافى است که به سه فراز تحولاتى که به شکست جریان چپ یا اصلاح طلب منجر شده دقت و در آن ها تامل شود . 1 - سال هفتاد در جریان انتخابات مجلس چهارم که به سقوط جریان چپ منجر شد ، 2 - سال 1384 که با ناکامى این جریان در سه انتخابات پى در پى شوراها مجلس و ریاست جمهورى که به زوال جبهه اصلاح طلبان منجر گردید 3 - وبالاخره بهار 1388 که در حساسترین انتخابات تاریخ انقلاب اسلامى هر دو نامزد جریان اصلاح طلب مقابل نامزد اصول گرایان تن به شکست دادند . در هر سه فراز از این رویدادها موسوى خوئینى یک نقش واحد و مشخص را بر عهده مى گیرد و آن بسیج نیروهاى سردرگم اصلاح طلب براى اعتراض و رویارویى با جناح پیروز است . در هر سه مرحله حلقه هوادران او شاخه اى از تندروترین نیروهاى اصلاح طلب است که به چیزى کمتر از کسب دوباره قدرت رضایت نمى دهند . آن چه از سه دهه حیات جریان چپ پیداست ، زندگى سیاسى این لیدر پشت پرده اصلاح طلبان ، فراز و نشیب بسیار داشته است . کمتر چهره سیاسى را مى توان سراغ گرفت که به اندازه وى تغییر و تجدیدنظر در اندیشه و رفتار سیاسى اش داشته باشد . فردى که از زمان تسخیر لانه جاسوسى در اول دهه شصت پرچم رهبرى گروه موسوم به خط امامى ها را در دست داشت ، در دهه هفتاد اولین چرخش ها را در افکار این جریان صورت مى دهد . روزنامه سلام تحت مدیریت او محمل اصلى این بازنگرى در سیاست ها و دیدگاه هاى انقلابى جریان چپ است و به باور بسیارى از ناظران سیاسى دو عامل عمده در تغییر نگرش او نسبت به حکومت و سیاست مؤثر بوده اند . اول مناصب کلیدى که دهه شصت در اختیار او بوده و بعد از رحلت امام از دست مى دهد و دوم ناکامى طرح هایى که او و همقطارانش براى تسخیر جایگاه رهبرى پس از امام در سر مى پروراندند . تناقضات فکرى وى تجدیدنظر در مبانى اندیشه حکومت اسلامى در دو سال اخیر در حالى از زبان موسوى خوئینى ها مطرح شد که زمانى اولین مدافع نظام ولایت مطلقه فقیه بود و در دفاع از نظریه امام مبنى بر این که ولى فقیه واجد همه اختیارات شارع اسلامى است ، بیشترین حملات را به چهره هاى رقیبش انجام داده بود . در مرور کارنامه این لیدر اصلاح طلبان ، اکنون فهرستى بلند از تناقضات پیش روى ما قرار دارد . در این جا فقط به چند مورد برجسته از این تناقضات اشاره مى کنیم : او در بهمن 1387 رهنمود مى دهد که باید اختیارات رهبرى را محدود کرد . ( ایرنا ، 11 شهریور 1388 ) در نشستى دیگر مى گوید نمى توان به خاطر مصالح نظام از مطالبات سیاسى خویش کوتاه آمد . راه دیگرى جز اصلاح ساختار نظام باقى نمى ماند و در دیدار با نامزدان اصلاح طلب توصیه مى کند تغییر در قانون اساسى را دردستور کار قرار دهند . ( مهدى تقوى ، خبرگزارى فارس ، 22 مهر 1388 ) حال به نظراتى که وى در دیدار جمعى از یاران خویش قبل از حوادث اخیر بیان کرده نگاه کنیم ، مى گوید : از نظر حضرت امام ( ره ) واجب ترین مسئله این است که نظام حفظ شود تا کشور سرپا بماند . حفظ نظام از اوجب واجبات است ، یعنى باید از برخى واجبات و محرمات ( اگر لازم باشد ) عبور کرد تا نظام حفظ شود . ( همان ) او در دیدار زمستان هشتادوهفت در حالى اصول گرایان را به عدول از اصول متهم مى کند که در همان ملاقاتش با دانشجویان به صراحت اذعان مى کند که : « در زیر چتر اصلاحات عده اى بودند که داعیه اصلاح طلبى داشتند اما اصلاح طلبى را با کنار گذاشتن دین ممکن مى دانستند ، عده اى مى گویند لازم نیست دین را کنار گذاشت ، اما نباید در سیاست دخالتش داد ، عده دیگرى مى گویند داخل شدن دین در سیاست اشکالى ندارد ، اما به این شکلى که امروزه اتفاق افتاده کار درستى نیست . برخى هم کاملا چارچوب ها را قبول دارند اما به روش ها ایراد دارند . در بین اصلاح طلبان هم افرادى بودند که آقاى خاتمى با آن ها نسبتى ندارد . » ( هفته نامه پنجره ، 21 مهر 88 ، عالیجناب خاکسترى صحنه گردان پنهان حوادث اخیر ) فصل دیگر این تناقضات را مى توان در نگاه خوئینى ها به اندیشه هاى امام در سیاست خارجى جست و جو کرد . او در مقام رهبر گروه هاى خط امام بیشترین دفاع را از بحث قطع ارتباط با آمریکا کرد و هر گونه نرمش و مدارا با این قدرت را مساوى عدول از انقلاب و راه امام دانست . اما این بار در نشست خویش با دانشجویان دیدگاهى کاملا متناقض با آن نطق هاى دهه شصت خویش ارایه مى کند و مى گوید : « اما سؤال شما درباره برقرارى ارتباط میان ایران و آمریکا . باید عرض کنم در یک نگاه منطقى و تحلیلى موضوع رابطه با آمریکا به عنوان یک معضل به حساب نمى آید . این مسئله توسط برخى افراد به یک مسئله بزرگ تبدیل شده است . نمى دانم چرا گاهى اوقات در این کشور موضوعات به قدرى پیچیده مى شود که حل آن دردسر آفرین مى شود . به هر صورت ما زمانى انقلاب کردیم و آمریکا با انقلاب ما مخالفت کرد و ما نیز متقابلا پاسخ آن را دادیم اما نباید تا ابد با آمریکا در یک وضعیت ثابت ماند . » ( همان ) برای آشنایی بیشتر به کتاب سراب سیاست ، واکاوی اندیشه و عملکرد سید محمد موسوی خوئینی ها نوشته محمد رضا امینی ، مراجعه شود . .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image