جمع بین زنده بودن حضرت عیسی و قبض روح وی /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

بنده سوالی در مورد حضرت عیسی(ع) داشتم که بنابر آیات ۱۵۷-۱۵۸ سوره نساء او به قتل نرسیده و خداوند وی را به سوی خودش بالا برده است. ولی در آیه ۱۱۷ سوره مائده حضرت عیسی به خداوند می‌گویند که فلما توفیتنی (چون روحم را قبض کردی)! چطور ممکن است که او هم زنده باشد و هم روحش قبض شده باشد؟ممنون می‌شوم این موضوع را برام بیشتر توضیح دهید.


لطفا به مطالب زیر توجه کنید:- میان زنده بودن حضرت مسیح (ع) و تعبیر « فلما توفیتنی » منافاتی وجود ندارد. زیر قرآن نمی گوید آن حضرت همیشه زنده است و هر گز نمی مرد بلکه تاکید دارد که آن حضرت توسط یهودیان کشته نشده بلکه خداوند او را به سوی خود بالا برد و تا زمان ظهور حضرت مهدی (عج) زنده است اما پس از آن دارای مرگ و و فات است .- به نص آیه شریفه 55 سوره مبارکه آل عمران: «یاد کن هنگامی را که خدا گفت: ای عیسی، من تو را برگرفته و به سوی خویش بالا می برم...»، حضرت عیسی (سلام الله علیه) زنده است . «برگرفتن» ترجمه «توفی» است. یعنی خداوند همه وجود و هستی حضرت عیسی را برگرفت و نزد خود نگه داشت. چنان که در سوره نساء آیه 159 می فرمایند: « [یهودیان] یقینا او را به قتل نرساندند بلکه خداوند او را به جانب خود بالا برد».- پس حضرت عیسی نزد خداوند متعال زنده است و تا زمانی که در پس ظهور حضرت مهدی علیه السلام به زمین بازگردد تا به واسطه او اهل کتاب، ایمان بیاورند، زنده می باشد. (برای اطلاع بیشتر نگا: تفسیر المیزان، ج 3، ص 225_224؛ ذیل آیه 55 سوره آل عمران و ج 5، ص 141_140 ذیل آیه 159 سوره نساء)هدف از این امر هم چند چیز می تواند باشد:1. آن است که او در زمان ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) به زمین بازگردد و مردم و اهل کتاب را - که طبق نص عهدین منتظر ظهور اویند- به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دعوت کند.بله خداوند می توانست او را مانند مومنان خالص دیگر بمیراند و بعدا دوباره زنده کند، اما حکمت بالغه الهی بر این تعلق گرفت که او زنده باشد و البته چنانکه ملاحظه کردید، او به ظاهر در دنیا زندگی نمی کند، بلکه در نزد و جانب الهی زندگی می کند.در روایات ما نیز مسلم است که روزی حضرت عیسی ظهور می کند و پشت سر امام زمان(عج) مسیحیان را به حق دعوت می نماید و به واسطه ایشان، بسیاری از مسیحیان به حضرت مهدی و دین مبین اسلام می گروند.بنابر این اصل زنده بودن ایشان امکان وقوعی دارد و محال عقلی نیست و همچنان که ولادت ایشان خارق العاده بوده، ادامه حیات ایشان نیز به صورت خارق العاده ادامه یافته است. اما درباره کیفیت آن و چگونگی حضور ایشان در آسمان ها به روشنی معلوم نیست (برگرفته از تقریرات تفسیر آل عمران، استاد جوادی آملی).2. هدف دیگر از این کار ممکن است این باشد که نمونه مورد قبولی باشد برای زنده ماندن افراد برای مدت طولانی تا بتوان به راحتی زنده بودن امام زمان زمان(عج) را توجیه کرد، چنان که زنده بودن حضرت خضر(ع) و الیاس(ع) نیز مؤید خوبی برای زنده بودن امام زمان(عج) می باشد. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image