تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا احرام در ميقات واجب است و راز آن چيست؟


«ميقات» مكان خاصي است كه رسول اكرم(ص) بر اساس وحي الهي آنها را براي اقليمهاي خاص تعيين كرده است. جالب توجه اينكه، هنوز اسلام به آفريقا و نيز به شام و عراق نرفته و هيچ كسي در آن ديار به اسلام مشرّف نشده بود، بلكه طبق برخي از نقلها، هنوز شهرهاي رسمي و معروف عراق پديد نيامده بود كه رسول گرامي(ص) براي مردم آن مناطق يا كساني كه از آن اقليمها وارد حرم مي شدند ميقات معيّن كرد.(وسائل الشيعه 8/222) گر چه ميقاتهاي منصوص، پنج يا شش جاست، ليكن مواضعي كه احرام حج يا عمره در آنجا صحيح است تقريباً به ده جا مي رسد كه تفصيل آن به كتاب فقه ارجاع مي شود. ميقاتهاي منصوص، اين ويژگي را دارد كه تقديم احرام بر آنها يا تأخير احرام از آنها جايز نيست، مگر در حال ضرورت يا نذر يا ادراك احرام ماه رجب. ميقات احرام براي كسي كه قصد ورود به حرم دارد، قرار داده شد تا كرامت حرم كه به وسيلة مسجدالحرام حاصل شده و آن كرامت نيز به وسيله كعبه پديد آمده، محفوظ بماند؛ زيرا احرام در ميقاتً براي ورود به حرم مانند نماز تحيّت مسجد است كه براي حفظ كرامت مسجد قرار داده شد، با اين تفاوت كه تحيّت مسجد مستحب است، ولي احرام براي ورود به حرم واجب است. ميقاتهاي معّين محدوديتي براي اهالي آن اقليمها و ممنوعيتي براي ديگران ايجاد نمي كند، بلكه از هر دو جهتً راه تبديل باز است؛ يعني همان گونه كه اهل هر اقليمي مي توانند مسير خود را تغيير داده، از ميقات اقليم ديگر محرم شوند، اگر كسي در اقليمي به سر ببرد كه در بين راه آن ميقاتي وجود ندارد مي تواند به ميقات هر اقليمي كه بخواهد برود و از آنجا محرم شود. لازم است توجه شود كه، نه تنها ورود به حرم بدون احرام جايز نيست، بلكه عبور از ميقات براي كسي كه قصد ورود به حرم دارد، بدون احرام جايز نيست. بنابراين، اگر كسي از اقليمي حركت كند كه در مسير او به طرف حرم دو ميقات وجود دارد، او نه تنها مأمور به احرام از ميقات دوم نيست، بلكه مخيّر بين آن ميقات و ميقات اول نيز نخواهد بود؛ زيرا بر او به عنوان وجوب تعييني، لازم است از خصوص ميقات اول احرام ببندد. البته در صورت ضرورت مي‎تواند از ميقات دوم محرم شود؛ مثلاً اگر كسي از طرف مدينه عازم مكه و حرم آن شد، موظف است از ذوالحليفه(مسجد شجره) محرم شود و حق ندارداحرام را تا جحفُه به تأخير اندازد. البته اگر مَدَني مسير خود را از ابتدا به گونه اي انتخاب كند كه اصلاًً به ذوالحليفه (مسجد شجره) يا به محاذات آن نمي رسد، آنگاه مي تواند به ميقات ديگر برود و از آنجا محرم شود، ليكن در آن حال نيز موظّف است در اوّلين ميقات واقع در مسير خود محرم گردد. مطلب ديگري كه مربوط به ويژگي ميقات است اينكه، تنها محل شايستة احرام در مرحله حدوث آن ميقات است و احرام پيش از ميقات صحيح نيست. پس اگر كسي قبل از ميقات به حسب ظاهر محرم گردد و از ميقات به حال همان احرام قبل از ميقات عبور كند و يا در آنجا بعد از مقداري درنگ بگذرد، بوظيفه خود عمل نكرده است؛ زيرا آنچه قبل از ميقات انجام داد، صورت احرام بود، نه خود احرام؛ چون احرام قبل از ميقات باطل است. چنين شخصي، از آن جهت كه در ميقات محرم نشده، بدون احرام از ميقات گذشته است، و اين كار در حال اختيار جايز نيست. www.eporsesh.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image